Zoeken

Vergelijk Kawasaki Z1000 en Suzuki GSX-S 1000

Bulk op dezelfde plaats

30 juni 2015
Inhoudsopgave
Vergelijk Kawasaki Z1000 en Suzuki GSX-S 1000
Bulk op dezelfde plaats
Doorgaan
Drie is vier, begrepen?
Vermogensbank
Conclusie
Technische gegevens

Suzuki GSX-S1000 vs Kawasaki Z1000

Kawasaki Z1000Oh goed, kleine nuance dan. Waarom hebben we geen Superduke gekozen? Omdat die er met een prijsverschil van zo’n 5000 euro mijlenver vanaf staat. Dus kunnen we de Monster 1200 en BMW ook gevoeglijk aan de kant schuiven en blijft als échte, in de portemonnee tellende concurrentie, eigenlijk alleen de Kawa over. En ja, daar valt over te twisten, maar dat is iets voor een andere keer. Heb je zo’n dertien en een half duizend euro te besteden, dan is dit een heel erg reële keus. En zet je de twee naast elkaar, dan wordt het ook duidelijk ook. beide machines ogen bijzonder eh… Japans en hebben een soort van agressieve styling meegekregen die er nog best wezen mag. Noemt de één het Sugomi, het andere kamp zal ook wel een fantastische kreet hebben bedacht. Dat dat tegelijkertijd niet te sterk mag blijken (je zou er immers maar eens een koper mee afschrikken, een doodzonde natuurlijk) wordt snel ergens het predikaat Fun op geplakt en is iedereen bKawasaki Z1000 Suzuki GSX-S1000
Ben je net gewend aan het hippe LED dashboardje op de Kawa, krijg je ineens zo'n plakkaat aan cijfers voor je. Laten we het een kwestie van wennen noemen
Kawasaki Z1000 Suzuki GSX-S1000
Kawasaki houdt stevig vast aan remmen met eigen merknaam, Suzuki is sinds de GSX-R nu echt over op Brembo. Niet dat 't echt veel scheelt overigens
Kawasaki Z1000 Suzuki GSX-S1000
Euh.... nog vragen?
lij. Hoe knuffelbaar de GSX-S ook geplaatst mag zijn, de lijn mag er zogezegd zijn. beide motoren hebben ook hun bulk op dezelfde plaats: achter het balhoofd, onder de tank, voor het zadel. Hebben we het over anatomie ontstaat zo een prominente borst/schouderpartij waar een freefighter jaloers op kan worden en dat is uiteraard precies het idee. Al zal met name de Soes nog maar met moeite echt slank gevonden kunnen worden. Kijk ‘m daarvoor maar eens aan van iets van achter… hoewel de zit niet eens slecht is, kun je wel eenvoudig zien dat de knieën een stuk uit elkaar staan.

Niet dat de Z1000 echt zo’n kleintje is, integendeel. Maar hij is wel ánders. Laten we het maar gewoon simpel houden: hoewel de Suzuki feitelijk gezien wel de nieuwste van de twee is, stamt ‘ie toch grotendeels uit 2005 en is daarmee op veel punten ‘de oude’. Dat verklaart niet helemaal alles – designers wijken nou eenmaal af en die van Kawa nog het meest- is daarmee wel het licht verouderde idee van de Soes verklaard. Het ding had gewoon de pech helemaal klaar voor de wereld te zijn toen de crisis in Hamamatsu op z’n hoogtepunt was. Gevolg: de keutel wordt ingetrokken, het project een paar jaar in de ijskast. Nu de wereld er iets rooskleuriger bij staat is nu alsnog de GSX-S losgelaten en met goed gevolg. Want over styling en dergelijke kun je lang discussiëren, mSuzuki GSX-S1000 vs Kawasaki Z1000aar het gaat uiteindelijk om de technische kant. En met een opgegeven vermogen dat zo aansluit bij de machines van vandaag de dag en een elektronisch pakket dat ook mee kan doen is het misschien allemaal zo erg nog niet eens. Sterker, bij de introductie maakte de GSX-S zo’n diepe indruk op onze chef dat hij er absoluut van overtuigd was dat hij z’n goede vriend Henk nu eindelijk eens een heel lange neus kon laten zien. Omdat ondergetekende niet bij die introductie aanwezig was, bleef het aan deze kant van de lijn bij een meer conservatief ‘we zullen het eerst maar eens gewoon moeten zien’.

Suzuki GSX-S1000 vs Kawasaki Z1000
Onmiskenbaar uitgesproken. En dan heeft ie z'n helm gelukkig op... Kawa gaat linksom, Suzuki staat even te posen

In tegenstelling tot een boel andere fabrikanten heeft Kawasaki altijd vastgehouden aan een apart ontwikkeld motorblok, speciaal voor de naked en daarmee wezenlijk anders dan een teruggetuned blok, hoe ver je daar ook mee kunt komen –getuige de resultaten die anderen met die werkwijze behalen. TSuzuki GSX-S1000ot nu toe heeft dat ook gewerkt en met de ervaring tot deze vergelijkingstest is Kawasaki er prima in geslaagd met minder grof geweld toch een heel bijzonder goede machine in elkaar te zetten. Kijk maar naar onze vergelijkingstest van verleden jaar.

Het verschil in uiterlijk en afwerking kan dan ook niet genegeerd worden. Hoewel we over schoonheid geen uitspraken doen wegens ‘persoonlijke smaak’, is toch wel duidelijk dat er een flink verschil zit tussen de groene en de blauwe. Van de manier van bijeenhouden van de kabels, via de kleine details in bijvoorbeeld het zadel, de lijn daarvan, het design van spiegels en bedieningselementen tot het aanzien van het dashboard, alles straalt een verschil uit. Daar moet wel bij gezegd worden dat, als we dan toch bij het dashboard zijn aangekomen, de Suzuki echt flink veel meer informatie geeft dan de Kawasaki die enigszins karig afsteekt. Maar daar staat tegenover dat Suzuki dan ook meteen alle informatie tegelijk in beeld brengt, wat je echt een overkill aan cijfertjes geeft waar je meteen stil van wordt. Je ziet wel alles, maar dit is een beetje eh.. veel tegelijk. Toch, de Soes heeft dan wel weer een gear indicator en dat heeft de Kawa dan weer niet.

Suzuki GSX-S1000 vs Kawasaki Z1000