Zoeken

Vergelijk Kawasaki Z1000 en Suzuki GSX-S 1000

Doorgaan

30 juni 2015
Inhoudsopgave
Vergelijk Kawasaki Z1000 en Suzuki GSX-S 1000
Bulk op dezelfde plaats
Doorgaan
Drie is vier, begrepen?
Vermogensbank
Conclusie
Technische gegevens

Suzuki GSX-S1000 vs Kawasaki Z1000

Maar dan kunnen we nog wel doorgaan. Wat de Kawasaki kenmerkt is het hoge ‘no nonsense’ gehalte. En daar zijn ze trots op, want zo werd ook gecommuniceerd tijdens de introductie. Gewoon een motor die er vet uitziet zonder verdere tierlantijnen. Dat kun je karig noemen, Kawa noemt het Terug naar de Essentie, of zoiets. Komt er op neer dat je behalve ABS het verder helemaal zelf moet uitzoeken. En daar hebben ze een punt mee, want van de keren dat we de Z1000 mee hadden hebben we nooit behoefte gehad aan meer. Geen mappings, geen poespas, geen tractiecontrole. Geen behoefte. ESuzuki GSX-S1000 Kawasaki Z1000
Twee motoren, dezelfde bocht. Verschil moet er zijn..
Suzuki GSX-S1000 Kawasaki Z1000
..en is er ook. De groene is nét even wat lager, onder andere
n dat betekent dat ze de machine heel goed uitgedacht hebben. Nou is de vraag of dat slim is, ‘want de rest heeft het wel’. En daarmee creëer je vanzelf een behoefte. Dus heeft Suzuki wél tractiecontrole, bedienbaar vanaf het stuur. Alleen hebben we stiekem wel het idee dat dit te danken is aan de V-strom 1000 die Suzuki in de tussentijd heeft geïntroduceerd, het systeem is precies hetzelfde en ook de knopjes op het stuur zijn identiek. Hebben we stiekem dus toch een klein voordeeltje van het lange wachten..

De Z1000 is dan ook als vanouds, het is nu de Suzuki die ‘nieuw’ is. En opnieuw heeft de baas er de meeste superlatieven voor opgezocht, want ‘dit moet ‘m helemaal zijn’. we zullen het merken. Wat als eerste opvalt is dat de Suzuki net even anders zit. Naar verhouding hoger en iets rechterop dan de Kawasaki, maar niet zo extreem dat je echt denkt ‘dit is ‘m en dat is ‘m echt niet’. Het is net een tikje meer, maar niet super veel. Kwestie van voorkeur, zo lijkt het. Nou zijn beide machines op het kleine beetje elektronica na redelijk basic en kunnen dus ook zo gebruikt worden. Opstappen, sleutel om en gaan. Opvallend detail: na jarenlang vasthouden aan hun fSuzuki GSX-S1000 vs Kawasaki Z1000 Suzuki GSX-S1000 vs Kawasaki Z1000
Van achter haast identiek, van voor kan het amper méér verschillen
ilosofie is deze GSX stiekem toch weer te starten zonder verplicht de koppeling er bij te nemen. Mocht ook wel weer een keertje.

Na de eerste weinig enerverende kilometers wordt het pas interessant als er gestuurd gaat worden. Het is de eerste kans de motoren rug aan rug te vergelijken en daarbij valt op dat ze toch net een andere aanpak vragen. Waar je met de Z1000 vrijwel direct thuis bent en er goed mee kunt schrijven, vraagt de GSX-S net een tikje meer gewenning om ‘m op precies dezelfde lijn door te sturen. Ook vanwege de ‘hogere’ zit en daarmee het hogere zwaartepunt voelt de motor net wat anders, maar moet je ook verder reiken om bijvoorbeeld je knie aan de straat te zetten. Als je dat zou willen.

Kawasaki Z1000 Suzuki GSX-S1000