Zoeken

Test: Kawasaki Versys Traveller

2: Veelzijdige reisgenoot

22 juli 2008
Inhoudsopgave
Test: Kawasaki Versys Traveller
2: Veelzijdige reisgenoot
3: La douce France
4: Conclusie
5: Technische gegevens

Veelzijdige reisgenoot

Versys_Traveller_IMG_0651.jpg

Het is alweer twee jaar geleden dat Kawasaki de Versys als langverwachte opvolger van de KLE500 introduceerde. Maar de Versys was méér dan dat, het was het groene antwoord op de groeiende vraag naar Allroads in motorland. Dat het merk daarbij niet het geijkte pad bewandelde was van meet af aan duidelijk. Geen plompe edoch robuuste metgezel, geen allroad-gebruikelijk 19" voorwiel, geen dikke benzinetank, Versys_Traveller_IMG_0641.jpg Geen nood, ik ben inmidddels aardig ingeburgerd en ken Frankrijk ondertussen als mijn broekzak. Natuurlijk is dit de weg naar Albertville. En nou niet meer piepen maar duwen kreng...maar een bijzonder licht en wendbare motorfiets met een behoorlijk ehm… eigenzinnige uitstraling. Een motor waarmee je het niet-geasfalteerde misschien beter zou kunnen mijden, maar daarentegen op van zwarte bitumen voorziene -  en het liefst bochtige - wegen de rest het nakijken zou moeten geven.

Om dat te bewerkstelligen waren de groenen grondig te werk gegaan. Als basis voor de Versys stond de een jaar eerder geïntroduceerde ER-6n, waarvan het motorblok en rijwielgedeelte werd overgenomen. Uiteraard waar nodig aangepast om het karakter van een allroad te onderschrijven. Zo werd het motorblok iets sterker in het middengebied gemaakt en kreeg de fiets hoge poten met langere veerwegen aangemeten. Toch wist Kawasaki met de Versys de doorgewinterde (Nederlandse) motorrijder niet te overtuigen. Nu kunnen we natuurlijk zeggen dat zijn ronduit `aparte´ vormgeving potentiële klanten harder afschrok dan een bus Bulgaarse bruiden bij een verstokte vrijgezel, maar dáár zat ´m niet de kneep. Versys_Traveller_IMG_0654.jpg  Nee, nee, nee! Ik keer me volledig van die andere twee, ik heb geen commentaar, bekijk het maar! Na jarenlang de term `Heavy Industries´ té letterlijk toe te hebben gepast, waar de motorrijder juist riep om licht en flitsend, waren het ironisch genoeg diezelfde motorrijders die de `licht en flitsende´ Versys té mager vonden en ineens voor `zwaar en robuust´ bleken te gaan. Wij snappen er ook niets van…

Terug even naar het ontwerp. De Versys mag qua uiterlijk meer vraagtekens opwerpen dan Marijke Helwegen op een cosmetische conventie, niets is zo aan discussie onderhevig als persoonlijke smaak, maar je kunt niet ontkennen dat men bij Kawasaki zondermeer grondig te werk is gegaan met de ontwikkeling van de Versys. Het strakke frame, de fraai vormgegeven banaanvormige achterbrug, de dikke 41mm upside-down voorvork, wavedisks voor en achter, allemaal ingrediënten voor een heerlijke pot Chicken Curry. Het was dus zaak om verder dan dat uiterlijk te kijken en de motor vooral op z´n rijeigenschappen te beoordelen. En daar was, zo werd ons bij de introductie van de fiets in de Franse Alpen al snel duidelijk, bar weinig mis mee. Sterker, ook in ons eigen koude kikkerlandje wist de fiets ons, ontdaan van alle luxe rondom een introductie, in positieve zin te verrassen en in directe confrontatie zijn grootste concurrent, de Suzuki DL650 V-Strom, ver achter zich te laten.

Niet vreemd dus dat voor 2008 enkel de kleurstelling van de motor werd aangepast. De zwarte uitvoering bleef, maar rood en grijs werden ingeruild voor blauw en… Kawagroen, ofwel Candy Lime Green zoals ze het bij Kawasaki mooi weten te omschrijven. Vreemd trouwens dat deze Versys, net als de ER-6n het jaar daarvoor, in zijn debuutjaar niet in Kawasaki’s huiskleuren werd uitgevoerd. Maar goed, Kawa-fans hoeven vanaf dit jaar dus niet meer de spuitbus ter hand te nemen en dat is zondermeer goed nieuws te noemen. Ook de door ons gereden blauwe `Traveller´ versie mag er trouwens ook wezen, maar dat even terzijde.

Versys_Traveller_IMG_20355.jpg 

Verbruik

Tijdens ons uitstapje in de Franse Alpen wist de Versys ons aangenaam te verrassen wat benzineverbruik betreft. Ondanks dat in de ruim zeshonderd kilometer die we met de fiets hadden gereden regelmatig een 'don't try this at home... no really, don't try this at home' tempo erop na werd gehouden wisten we geen hoger gebruik dan 1:17 te rijden. Een iets Christelijker tempo wist de fiets probleemloos 1:20 te scoren en dat is, zeker met de steeds duurder wordende brandstofprijzen, een aangename bijkomstigheid.
Dat de Versys zondermeer als veelzijdige reisgenoot mag worden bestempeld werd ons tijdens ons rendez-vous in de Franse Alpen alras weer duidelijk. Zandpaden daargelaten slikt de fiets alles als zoete koek, of het nu een bochtige bergpas is die moet worden genomen, snelweg of rijden in de stad, zelfs een uitstapje in de berm weet de Versys probleemloos op te vangen. Om met name de reiskwaliteiten van de fiets te onderstrepen heeft Kawasaki Benelux deze `Traveller´ uitvoering op de markt gezet. Meest in het oog springend zijn de 2x34 liter V35 monokey® koffers uit huize Givi, waarbij het Givi logo door een Versys logo werd vervangen. Daarnaast zijn de covers van de koffers in kleur van de motor gespoten. De koffers zijn eenvoudig te monteren, bieden voldoende ruimte om een weekje op vakantie te kunnen gaan en zijn 100% waterdicht, zo zou een tropische moesson ons later op de dag al snel leren. Daarnaast werd voor de betere windbescherming een Vario windscherm gemonteerd, kreeg de Versys een verlaagd gelzadel aangemeten en werd een fraaie tankpad gemonteerd.

Versys_Traveller_IMG_0647.jpg