Zoeken

Introductie: Suzuki Bandit 1200S

Pagina 2

16 april 2006
Inhoudsopgave
Introductie: Suzuki Bandit 1200S
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7

Face lift

In de elf jaar dat de 1200 op de markt is, zijn er niet al teveel wijzigingen geweest. Vooral op het motorische gebied niet. Niet zo vreemd als de stelling van 'never change a winning team' wordt gevolgd. Voor de Bandit 1200 wordt namelijk gebruik gemaakt van een motorblok dat zijn oorsprong al in de jaren tachtig heeft liggen, in de oude GSXR1100. De grootste wijziging is in de eerste jaren van 2000 geweest, waarbij het motorblok meer koppel heeft gekregen en een betere koeling. Andere wijzigingen zijn vooral cosmetisch geweest zoals een nieuwe kuip op de S versie. Ook het frame, voorvork en de remmen zijn toen onder handen genomen. De remmen kregen in dat jaar een 6-zuiger klauw in plaats van de 4-zuiger klauw.

Carbs
Voor 2006 is de Bandit1200S grondig onder handen genomen. Wederom valt het op motorisch gebied weer reuze mee. Sterker nog: eigenlijk is het enige dat echt wordt aangegeven als vernieuwing de grotere luchtfilterbox. Hierdoor is de afstelling van de carburateurs ook gewijzigd. Iets wat het 'oppakken' en de souplesse ten goede moet komen. En ja, je leest het goed... in het tijdperk van injectie heeft de GSF1200 nog 'ouderwetse' carburateurs. Toch weer dat "never change a winning team". Met een katalysator en het PAIR (Pulsed-secondary AIR-injection) - waarbij lucht in de uitlaat wordt gespoten - voldoet de Bandit1200 aan de Euro 2 emissie normen.

Design
Wat betreft het uiterlijk zijn er meer wijzigingen te vinden. Het meest in het oogspringend is wel het design. De tophalf-kuip is ontworpen in de windtunnel maar ook de rest van het design is gewijzigd. Niet alleen is het kontje veranderd, ook de tank is aangepast. Deze heeft een nieuwe vorm, waardoor de tank 30mm korter is geworden maar dezelfde inhoud van 20 liter heeft behouden. Het frame is stijver en lichter geworden en vooral bij de metallic grijs kleurstelling opvallend, doordat deze in een andere kleur is meegespoten. Het zadel is 25mm smaller geworden en het is 20mm in hoogte verstelbaar.

Verborgen
Minder zichtbare veranderingen zijn onder andere bij het stuur en de wielen te vinden. Zo is de stuurbevestiging aangepast en opgehangen in andere rubbers om trillingen te verminderen. Zowel de voor- als de achtervering is vernieuwd met nieuwe Showa vering, wat garant moet staan voor een nog betere handling en meer comfort. Ook de rechtuit stabiliteit zal nog meer verbeterd moeten zijn door een nieuwere achterbrug die 45mm langer is dan de vorige. De wielen zijn ook vernieuwd met lichtere aluminium velgen. Het concept van de 6-zuiger klauw is weer losgelaten en door toepassing van betere materialen weer 'ouderwets' een 4-zuiger remklauw geworden. Met alle veranderingen is het gewicht met zes kilo afgenomen en zit het nu op 215kg.