Zoeken

Introductie: Suzuki Bandit 1200S

Pagina 4

16 april 2006
Inhoudsopgave
Introductie: Suzuki Bandit 1200S
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7

Tweede gedeelte

Het tweede gedeelte van de dag was het weer ons wat meer gezind. De zon kwam vaker te voorschijn met als gevolg dat ook het wegdek wat opdroogde. Dit tweede gedeelte stond vooral in het teken van de wat snellere gedeeltes en bochten. En ook hier blijkt dat de Bandit zeker geen vreemde eend in de bijt is. Ook bij een sportievere rijstijl reageert de motor soepel op het gas. Zonder problemen of dat je het echt in de gaten hebt, zit je met gemak op snelheden die hoger zijn dan toegestaan. In de snellere bochten volgt de Bandit goed het spoor en voelt stabiel aan. De vering - waarbij zowel voor als achter qua veervoor- spanning en bij de achtervering ook de uitgaande demping instelbaar is - voelt aan alsof er voor een comfortabele afstelling is gekozen maar die ook bij hogere snelheden nog voldoende aanvoelt. Oneffenheden in het asfalt - die ook zeker in de Eifel aanwezig zijn - worden goed verwerkt, waardoor er nog voldoende comfort is.

Respons
Niet alleen nieuwe motoren, maar ook updates van modellen krijgen steeds vaker injectie. Nu is motorisch gezien de Bandit niet ge-update, maar toch in het tijdperk van de injectie is het opvallend dat Suzuki de carburateurs hanteert. Echt rouwig zijn we er niet om. Want ondanks dat de injectie steeds beter wordt, blijft het een oud en vertrouwd gevoel als je op een carburatie motorfiets rijdt. De reactie op het gas is bij de Bandit dan ook direct en soepel te noemen.

Van 6 naar 4
Dat de techniek niet stilstaat mag duidelijk zijn. Er komen nieuwe technieken en 'oude' onderdelen worden verbeterd. Zo ook met betrekking tot de remmen. Werd de Bandit nog een paar jaar geleden voorzien van een 6-zuiger klauw aan de voorkant ten opzichte van een 4-zuiger klauw daarvoor, nu stapt men weer terug naar de 4-zuiger klauw. De materialen zijn verbeterd waardoor meer remkracht met minder is te bereiken. Voor wat de prestaties van de remmen, tjsa... hetzelfde als de stuuraspecten eigenlijk. Echt gunstige omstandigheden waren er in de Eifel niet, maar zover ze te gebruiken waren voldoen ze.  Het aangrijppunt is redelijk goed te vinden en ze zijn redelijk te doseren. Wat dat betreft echt passend bij een all rounder: niet uitblinken maar ook niet tegenvallend. Naast de 'S' versie is vanaf medio april ook de Bandit 1200 SA leverbaar; oftewel een ABS versie.

Verlicht Met het gebruik en toepassen van nieuwe materialen en technieken is een bijkomend voordeel dat ook het gewicht steeds minder kan worden. Voor de Bandit hebben ze zelfs zes kilo gevonden die niet meer meegenomen hoeft te worden. En elke kilo is toch weer mooi meegenomen. Ondanks dat het droog- gewicht nog altijd een 215 kilo bedraagt, voelt de Bandit redelijk licht aan. Met het natte en slechte asfalt met veel vuiligheid erop, was het in de krappe bochten soms meer bijna alsof er op eieren werd gereden en ging het allemaal erg rustig. Toch was de Bandit ook met een lage snelheid nog gemakkelijk te sturen. Ook even straatje keren ging makkelijk als je even aan de motor gewend was.