Zoeken

Introductie: Suzuki Bandit 1200S

Pagina 3

16 april 2006
Inhoudsopgave
Introductie: Suzuki Bandit 1200S
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7

Deel 1

 De Bandit valt in het toer-sport segment. Een categorie waar het meestal niet gaat om in één ding uit te blinken maar van alle markten thuis zijn. Een motorfiets die je voor dagelijks gebruik in kan zetten, gemakkelijk mee op reis kan gaan, een lange toerrit kan maken maar ook sportief mee onderweg kan zijn. Waarbij Suzuki bij de Bandit ook nog de term 'maxium value' inzet. Om nader kennis te maken met de vernieuwde Bandit en te zien hoeveel waar je voor je geld krijgt, nodigde Nimag BV - importeur van Suzuki in Nederland - ons uit in de Duitse Eifel.

Vulkanisch gebied
De Eifel is een populair gebied onder motorrijders. Niet alleen is het relatief dichtbij, maar ook heeft het van alles wat: snelle stukken en doordraaiers, maar ook de nodige hoogteverschillen met krappe bochten. Een goed scenario op papier voor de een all rounder als de Bandit. Om daar met de Suzuki en met bagage te komen is er niet alleen onder het zadel ruimte voor wat kleine spullen maar zijn er ook mogelijkheden om je bagage achterop te binden. De houding op de motor is neutraal te noemen. Het zadel is in hoogte verstelbaar en heeft 2 standen: 785mm en 805mm. Met beide standen hebben we kunnen rijden, waarbij voor mij de hogere stand toch iets vertrouwder aanvoelde. Het gaf het gevoel dat je meer controle over de motor had in de bochten. Nu is het verstellen van het zadel geen "seconde-werk" maar het is prettig dat het wel mogelijk is zodat niet alleen zowel grote als kleinere mensen op de motor plaats kunnen nemen, maar ook dat je naar eigen voorkeur de zithoogte kan aanpassen.

 Info
Het dashboard is voor 2006 ook ge-update. Deze is als het ware in tweeen gedeeld door gebruik te maken van twee verchroomde ringen. In de ene ring is een analoge toerenteller terug te vinden. In de andere is een digitaal scherm waar de snelheid wordt weergeven en waar verder digitale odo- en tripmeters, brandstof- meter en een klokje zijn terug te vinden.

 Nattigheid
Nu zou gewoonlijk de Eifel een goede plek zijn om een all rounder als de Bandit te leren kennen. Maar er zijn altijd omstandigheden die je - of in dit geval de importeur - niet in de hand hebt. Één factor is bijvoorbeeld het weer. Nu lag er op sommige plekken in de Eifel nog sneeuw, maar het was nu vooral de regen die wat roet in het eten gooide. De dag dat wij mochten rijden werd afgewisseld met soms wat zon maar vooral regen. De nattigheid in combinatie met soms veel troep op de weg zorgde ervoor dat er vooral rustig werd gereden tijdens het eerste gedeelte van de dag. Goed om het rustig toeren te ondervinden maar minder om de stuuraspecten te beoordelen. Met de toeraspiraties is weinig mis. Het blok met een inhoud van 1157cc en een koppel van 98Nm pakt goed op. Samen met een brede vermogensafgifte kan er erg soepel gereden worden. Of er nu laag in de toeren werd gereden in een hoge versnelling of een wat hogere snelheid in een lage versnelling, het maakt voor de Bandit weinig uit. Zonder moeite of protesteren gaat de Suzuki vooruit. Schakelen lijkt dan soms ook helemaal niet nodig. Komend vanuit buiten de bebouwde kom met 100km/u daarna rustig een dorpje door om na de dorpsgrens weer het gas erop te zetten en dat allemaal gewoon in zijn vijf (de Bandit heeft 5 versnellingen red.) ... geen probleem. Voordeel van het schakellui rijden is dat mechanische geluid als gevolg van het schakelen, wat te horen is bij de lagere versnellingen, niet hoorbaar is.