Zoeken

Introductie: Suzuki Bandit 1200S

Pagina 5

16 april 2006
Inhoudsopgave
Introductie: Suzuki Bandit 1200S
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7

Conclusie

 Alweer ruim een decennum zit de Bandit 1200S in het productgamma van Suzuki. In die tijd is de motor zelf maar weinig veranderd, zeker het motorische gedeelte. Waarom zou je dat ook doen als de motor doet wat er van verwacht wordt? Dat er aan de verwachtingen wordt voldaan blijkt wel uit de populariteit van de Bandit; in Europa is de Bandit 1200 één van de populairdere motoren. Een motor die op veel vlakken inzetbaar is, blinkt niet vaak uit op één van die vlakken maar is ook nergens echt slecht in, oftewel de beschrijving van een all rounder. De Bandit 1200S is ook duidelijk in deze categorie te plaatsen. Of je nu rustig een lange toerrit wilt maken of met een sportieve insteek gaat rijden, het is beide mogelijk. Wil je niet in je eigen omgeving blijven, maar op reis gaan dan zijn er mogelijkheden om bagage mee te nemen en de motor is comfortabel genoeg om een tijd op te vertoeven.

Waar voor je geld De nadruk van de Bandit 1200S ligt op het veelzijdige gebruik met als krachtterm 'maxium value'. Niet alleen vanwege de mogelijkheden, maar ook vanwege het prijskaartje. Want met ongeveer 9000 euro is deze lager dan de directe concurrentie, maar heb je wel een 1200cc no-nonse bike. Het blok is misschien nog van de oude stempel, maar het heeft zich in het verleden al ruimschoots bewezen en het staat nog steeds zijn mannetje. En misschien is het gebruik van carburateurs 'ouderwets' maar rouwig zijn we daar niet om. Ook qua uiterlijk is de Bandit 1200S niet een motor die gelijk opvalt, tenzij je de metallic grijze kleurstelling ziet. Het in een rode kleur meegespoten frame is toch wel een eyecatcher.

Ondanks dat de Eifel de perfecte omgeving is om het veelzijdige karakter te onder- vinden, was dit door de weersomstandigheden niet altijd mogelijk. Een aspect dat wel gelijk opviel was de souplesse en de vermogensafgifte van het motorblok. Het leek niet echt veel uit te maken in welke versnelling werd gereden. Een draai aan het gas resulteerde in een directe gasrespons zonder te protesteren. De stabiliteit op hogere snelheid en dito bochten is goed te noemen.

Net zoals dat een all rounder als de Bandit niet snel in iets uitblinkt, zijn er ook niet gauw aspecten waar een motor minder in is. Nu was het ook hiervoor maar kort dag, zeker met de mindere weersomstandigheden, maar een motor die al langer meedraait en weinig aan veranderingen onderhevig is, zal ze ook niet snel iets hebben. Als er dan toch nog wat te vermelden moet zijn, is dat het mechanische geluid van de motor, vooral als je hem in zijn eerste versnelling zet. Dit is nogal duidelijk hoorbaar. Binnenkort zullen wij wederom met de Bandit 1200S op pad gaan voor een wat langere testperiode en hopelijk betere weersomstandigheden

Dit vonden we goed
Veelzijdige karakter
Souplesse en brede vermogensafgifte
"Maxium value"

Dit vonden we minder

Mechanische geluid versnellingsbak
(Weers)omstandigheden in de Eifel