Zoeken

Introductie: Aprilia Tuono Factory

Pagina 6

5 oktober 2006
Inhoudsopgave
Introductie: Aprilia Tuono Factory
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7

Conclusie

Bij de uitspraken die Aprilia doet over de Tuono Factory sluit ik me dan ook aan. De looks, de afwerking en rijden op deze gelimiteerde Tuono maakt het motorrijden een waar feest.

Toch is het jammer dat de puntjes op de spreekwoordelijk i ontbreken, Het ontbreken van een radiale rempomp (ondanks de gegeven uitleg hierover) en instelbare stuurdemper zijn eigenlijk twee zaken die het helemaal af zouden maken, maar je moet toch altijd wat wensen overhouden toch? Op het moment dat je met deze twin gaat rijden vergeet je niet gewoon die puntjes op i , je vergeet haast totaal hoe je het spellen moet. Zowel uiterlijk als innerlijk van de Tuono Factory zijn wat mij betreft helemaal af, het remt als een beest, het trekt als een beer en stuurt zo scherp als een mes.

Alleen "No Rivals"? Je vraagt je dan af met de gelimiteerde Factory tussen alle andere nakeds, zijn er nog concurrenten? Directe concurrenten zouden zijn de Ducati S4Rs of een Moto Morini Corsaro. Spelers als een Suzuki, Honda of BMW spelen in deze geen rol van betekenis. De Japanners en Duitsers missen vooalsnog net dat vleugje emotie, looks en afwerking wat de Italianen wel hebben. Qua afwerking komt de Monster S4Rs het dichtst bij, maar eerlijk gezegd heeft Ducati dit model al jaar op jaar nieuw leven in geblazen en het is weinig vernieuwend. Daarentegen heeft de Corsaro gewoon lef, als enige in het segment een dikke twee cilinder met 1200cc en 140 pk met een moddervet koppel, en niet te vergeten de totaal nieuwe styling die weer eens voor opschudding in motorland zorgt.

Soms droom je wel eens en zou je de Corsaro met zijn 200cc extra tegen de Factory (met een ander uitlaatsysteem) willen zetten. De Corsaro even snel voorzien van een andere set veren, een andere achterdemper en een circuit... met zon... diepzwart asfalt... en baan voor jou alleen... En wie heeft dan de beste kaarten in handen?

Druk op afspelen om de video van de introductie van de Aprilia Tuono Factory te starten!

  
 Cijfer 
 Toelichting 
 Uiterlijk   9.5   Agressieve kleurstelling met een wit kontje, veel carbon, Öhlins en de OZ wielen maken de Tuono Factory helemaal af.  
 Afwerking   8.5   De kleur van het frame is wennen, maar alles wat er omheen zit is prachtig afgewerkt. Het gebruik van hoogwaardige materialen i.c.m. de montage hiervan is dik in orde! Jammer dat er geen verstelbare stuurdemper opzit. (Wel optioneel in de accessoirelijst) 
 Motorisch   7   Gekenmerkt door een vloeiende vermogensafgifte voel je niet direct de 139 pk. De Tuono loopt in één stuk door de begrenzer in met als traktatie een eindschot rond de 7000rpm. Toch jammer dat de uitlaat en bijbehorende emissie-eisen roet in het eten gooien. Ons advies: direct vervangen door open pijpen van bijvoorbeeld Akrapovic. 
 Remmen   8   Brembo gold line, do i need to say more? Veel vertraging met weinig kracht én het ziet er zeer gelikt uit én het doet zijn werk uitstekend. Voor het visuele misschien een radiale rempomp voor het puntje op de i. 
 Vering   7.5   Net als bij de RSV 1000R lijkt ook deze Tuono erg gevoelig te zijn voor een juiste veerafstelling. Heb je eenmaal de juiste setup gevonden dan gaat deze als een mes door warme boter! 
 Funfactor   9   Een stoppie of een wheelie is het credo van deze machine. Fun met de hoofdletter F! Soepel blok, geile looks en strak rijwielgedeelte en gelimiteerd! Wat wil je nog meer? 
 Prijs   6.5   40 stuks of niet, de prijs is niet naked... We blijven "Ollanders, maar ja aan de andere kant: én gelimiteerd én full options én vette looks. Het kost wa maar dan heb je ook wat. Voor tweeduizend extra t.o.v. de 'normale' Tuono krijg je flink wat extra’s. Is dit de fiets van je dromen en heb je die tweeduizend extra in de broekzak dan is de Factory een absolute aanrader! 

  • Remmen
  • Afwerking
  • 2 + 2 jaar garantie


  • Fijnafstelling vering
  • Geen verstelbare stuurdemper
  • Geen radiale rempomp