Zoeken

Introductie: Aprilia Tuono Factory

Pagina 4

5 oktober 2006
Inhoudsopgave
Introductie: Aprilia Tuono Factory
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7

Bling

Niks mis mee zo

De afwerking van de Tuono is bijzonder netjes, alle gebruikte materialen zijn van een hoogwaardig niveau. Materialen zoals carbon, magnesium zijn gebruikt in overvloed, neem nu de carbon spatborden of de volledig carbon bellypan icm de carbon sidepanels met als toetje de carbon afdekkapjes voor de vloeistofreservoirs op het stuur, hier is maar één woord voor: Prachtig! Het dashboard heeft de functionaliteit van een computer en het enige dat je er niet op kan is zoeken op Google maar voor de rest is aan alles gedacht. Laptimers tot 40 rondes, tripmeters, gemiddelde snelheid, gereden topsnelheid, accuspanning, klokje en last but not least de kooktip van de maand! Laten we dat laatste laten maar aan Herman de Blijker overlaten. Rij je in het donker en heb je last van de verlichting van je display dan kan je deze in drie standen stellen. Tel daarbij op dat de hele semi-analoge cockpit zeer licht gebouwd is en het is weer een fraai stukje Italiaans vakwerk. Bij de test van de Tuono R eerder dit jaar was er wel een klein vochtprobleem in de cockpit maar het is niet duidelijk of ze een modificatie hebben doorgevoerd, als we volgend jaar deze fiets in de vergelijkingstest hebben zullen we dit ook controleren. Alles voor de lezer.

Kortom, de hele afwerking ademt Haute Couture. (We hebben het eens opgezocht uit nieuwsgierigheid. In gewoon Nederlands vertaald betekent het zoveel als: 'het hoogtepunt van mode: Er worden slechts één of soms enkele exemplaren van gemaakt, op maat voor de drager. Alle couturestukken worden dan ook met de hand gemaakt van de fijnste stoffen en met gebruik van de meest verfijnde technieken. Komt aardig in de buurt.) Het frame is een legering van silicum en aluminum in combinatie met diverse andere geperste materialen, die er voor zorgen dat het frame zoals eerder vermeld minder dan 10kg weegt. Onderdelen zoals de carbon winddeflectors (zoals we die kennen in de formule 1) ter hoogte van de radiator zorgen voor een betere winddeflectie die de rechtuitstabiliteit bij hoge snelheden ten goede komt. Of neem nu het magnesium carterdeksel of de eerder genoemde lichtgewicht achterbrug van nog geen 5 pakken melk, het lijkt allemaal te kloppen. Maar genoeg over goodies en mode: hoe rijdt dit nou?

Levico Vetriolo

Sinds 1988 wordt elk jaar op de weg Levico-Vetriolo de gelijknamige heuvelklimwedstrijd georganiseerd. Gedurende enkele dagen wordt in uiteenlopende klassen gestart met als gezamenlijk doel als snelste bovenaan de heuvel te komen. Deze heuvelklim typeert de Europese definitie van de sport: over een afgezet stuk (berg-)weg pogen deelnemers een voor een een zo snel mogelijke tijd te zetten, daarmee haarspeldbochten, blinde bochten en oneffenheden die het gewone wegdek van een bergweg nu eenmaal omvat tegenkomend. Vandaar ook de keuze van Aprilia om de Tuono Factory hier te introduceren: hoe zeer het ook een racemotor mag lijken; uiteindelijk wordt hij toch het meest ingezet op straat.

Levico heeft voor Aprilia nog meer betekenis; menige prijs is hiervandaan al naar Noale gesleept. En niet alleen op Tuono"s, ook RSV"s en ook kleinere motoren hebben hier gezegevierd. In 2004 werd het traject van oorspronkelijk rond de zeven kilometer iets aangepast om de gemiddelde snelheid te drukken en bleef een traject van 3,6 kilomter over, echter nog altijd met zeven haarspeldbochten, acht chicanes en zes "rechte" stukken. De gemiddelde helling kwam op een leuke 8%.