Zoeken

Introductie: Aprilia Tuono Factory

Introductie: Aprilia Tuono Factory

5 oktober 2006
Inhoudsopgave
Introductie: Aprilia Tuono Factory
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7

Eigen klasse

In het mooie plaatsje Levico Terme vlak bij het Italiaanse Trento werd de nieuwe Aprilia Tuono 1000 R Factory geintroduceerd. Na de introductie van de tweede generatie Tuono eind 2005, is het tijd voor een speciale gelimiteerde uitvoering van 300 stuks waarvan er 40 stuks naar Nederland komen. Aprilia zegt over de Tuono Factory het volgende: "Here is a bike that really has no rivals" en "On the road the Tuono is in a class of its own".

Dat is een kolfje naar onze hand: wij zullen op deze speciale locatie deze Tuono aan de tand voelen en beoordelen of de uitspraken die Aprilia doet ook echt waar zijn: Levico Terme werd gekozen als locatie waar de Tuono voorgesteld werd aan het selecte gezelschap nog te overtuigen journalisten. Op een voor de gelegenheid tot stratencircuit omgetoverde bergpas compleet met strobalen, 150/100/50 meter borden en baanposten en zelfs een ambulance voor een eventueel ongeluk in een klein hoekje, overal was aan gedacht. Sinds 18 jaar worden hier elk jaar hill climb races gehouden, zo hard mogelijk omhoog in een zo kort mogelijk tijd. Alle bochten die je maar kan bedenken en een speeltuin voor de Tuono Factory.

De Factory, ook wel genoemd een "hypernaked", is volgens Aprilia de sterkste in zijn klasse, in de korte racegeschiedenis waar de Tuono deel van uitmaakte heeft de Tuono Factory zich ruimschoots bewezen en heeft menig kampioenschap op zijn naam weten te schrijven (recentelijk het 2006 Italian naked Championship). Hoewel Aprilia deze fiets als hypernaked straatfiets presenteert denken wij van Motorfreaks dat je tijdens een tracksessie op Zandvoort of Assen menig Supersport-rijder het leven zuur kan maken; is dat geen lekkere gedachte?

Aprilia heeft met deze Factory uitvoering een flink aantal zaken geoptimaliseerd zoals: meer en smeuiger vermogen, ultralichte OZ wielen, carbon bellypan, carbon achter/voorspatbord, carbon zijpanelen, carbon berscherming voor rem/koppelingsvloeistof, aangepast uitlaatsysteem, Ohlins voorvork, Ohlins achterveer/demper met extern Piggyback reservoir, AVDC/PPC slipperclutch enzovoort, enzovoort. De lijst is eindeloos, carbon, carbon, carbon, smijt er een pak papier tegenaan en je hebt er nog een, bij wijze van spreken.

Tekst: Leon Nap
Foto's: Aprilia