Zoeken

Test: Husqvarna SM510R

Pagina 2

29 september 2005
Inhoudsopgave
Test: Husqvarna SM510R
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6

Nieuwe telg

Geen kickstarter

Dat de SM510R een directe nazaat is van de TE510 Centennial is bij de eerste aanblik duidelijk zichtbaar. Benzinetank, zadel, zijpanelen, spatborden en koplamp(gril) werden dan ook direct overgenomen van die TE510. Ook het motorblok van de TE510 werd gebruikt als basis voor deze Supermotard en is in feite een rechtstreekse nazaat van de SM450R. Om de motor meer vermogen te geven werd door toepassing van een langere slag

(ten opzichte van de SM450R) de cilinderinhoud vergroot naar nu 501cc. En net als de SM450R (en ook TE510) is ook deze SM510R voorzien van een startknop. In tegenstelling tot de TE510 heeft Husqvarna bij de SM510R – net als bij zijn kleine broer de SM450R - de kickstarter laten vervallen, hetgeen zondermeer lastig is te noemen. De motor is voorzien van een minimale accu, wat betekent dat na enkele startpogingen de puf er al snel uit is en je over zult moeten gaan op startkabels. Maar dat even terzijde.

Aanpassingen

Om betrouwbaarheid en vermogen te verbeteren werd het motorblok flink onderhanden genomen. Titanium kleppen met vergrote klepstelen, aangepast inlaatnok profiel, nieuwe klepzittingen en een nieuwe koppakking zijn de belangrijkste aanpassingen die Husqvarna heeft gedaan om dit te bewerkstellen. De 41mm Keihin MX carburateurs - die trouwens op alle viertakt modellen zijn terug te vinden – werden speciaal voor Husqvarna gekalibreerd om een nog betere luchtstroom te realiseren. Om startproblemen bij koude, maar ook warme start te voorkomen werd de carburateur voorzien van een choke met zowel "koud" alsmede een "warm" stand. Om slijtage te verminderen bevat de koppeling nu een aluminium (Ergal) gefreesde koppelingskorf die is voorzien van een geanodiseerde coating. Ook het elektronische systeem werd flink onderhanden genomen. De digitale CPU unit is programmeerbaar en is voorzien van TPS (Throttle Position Sensor) en GPS (Gear Position Sensor). De motor kreeg daarnaast een aangepaste ontstekingstiming en tevens werd, om de accu ook op lage toeren beter te (her)laden, de dynamo verzwaard.

Beveiliging

Net als bij de SM450R is ook bij deze SM510R als eerste accessoire een kleine startonderbreker aan te raden, die je vervolgens zelf ergens op een "geheime" plaats zult moeten monteren. Waarom? Net als zijn kleine broer is ook deze Supermotard niet voorzien van een startslot

en is de enige vorm van aanwezige beveiliging een in het balhoofd geplaatst stuurslot. Lang geleden, vorige eeuw was deze vorm van beveiliging voldoende om je bezit te beschermen, maar anno 2005 zul je toch met iets beters voor de dag moeten komen. Het display is identiek aan dat van de SM450R. De minuscule fietscomputer omvat snelheid, kilometerteller en tripmeter, en wordt aangevuld met een drietal controlelampjes.