Zoeken

Test: Husqvarna SM510R

Pagina 4

29 september 2005
Inhoudsopgave
Test: Husqvarna SM510R
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6

Conclusie

Racen

Voor dit jaar heeft Husqvarna flink uitgepakt en zijn segment van Supermotards aardig uitgebreid. De SM510R moest het gat opvullen tussen de 570R en de 450R. De techniek van de kleine in combinatie met de brute kracht van de grote. Dat men in Italie zondermeer in die missie is geslaagd staat als een paal boven water. De SM510R is een waanzinnig lekkere fiets die eigenlijk maar voor een ding is gemaakt, en dat is racen.

Weg van de snelweg

Natuurlijk, hij is voorzien van kenteken en dus kun je er ook mee op de openbare weg rijden, maar of dat nu verstandig is? De SM510R is wat dat betreft op op dezelfde sportieve leest geschoeid als zijn kleine broertje, de SM450R. Snelweg rijden? Niet doen, daar is het absoluut niet de motor naar. Binnendoor dan maar? Ook dan zal de motor al snel zijn beperkingen tonen. Allereerst het onbreken van een contactslot: even de motor ergens parkeren, of gewoon even tanken, maakt dat al tot een griezelige gedachte. En dan het rijgedrag, de motor is (zoals het een Supermotard betaamd) erg kort gegeard, waardoor je al snel op (top)snelheid aan het rijden bent. Het is dus zaak om, als je op de openbare weg van deze fiets wilt genieten, het nog kortere dan korte bochtenwerk op te zoeken. Waarbij een lokale dijk al snel aan de ruime kant zal blijken te zijn. Even de husky "uitlaten", dat lijkt nog het beste motto voor deze fiets. Twintig rondjes om de kerk, om de alledaagse stress van je af te laten waaien. Ben jezelf daarvan bewust, dan staat hier een geweldige fiets die je absoluut niet zal teleurstellen. En die betrouwbaarheid? Persoonlijk zou dat nog het laatste zijn waar ik me druk om zou maken. Een racer moet ook regelmatig worden gereviseerd en zo zou ik het ook bij deze Supermotard zien. Per slot van rekening is het ook de meest extreme Supermotard die je bij Husqvarna kunt kopen. Daarbij zal een complete revisie nog altijd goedkoper zijn dan een gemiddelde grote beurt van menig Supersport, dus waar praten we eigenlijk over?

Dit vonden we goed
  • Balans
  • Vermogensafgifte
  • Remmen Dit vonden we minder
  • Betrouwbaarheid
  • Praktische toepasbaarheid
  • Ontbreken contactslot