Zoeken

Test: Husqvarna SM510R

Test: Husqvarna SM510R

29 september 2005
Inhoudsopgave
Test: Husqvarna SM510R
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6

Inleiding

wereldtitels!

Daar waar de meeste fabrikanten de laatste jaren pas het nut van een Supermotard in beginnen te zien, is er één Italiaans merk dat vanaf het eerste uur veel in dit type motorfiets heeft geinvesteerd. En met succes, in de afgelopen tien jaar ging het van oorsprong scandinavische merk regelmatig met de wereldtitel lopen. Husqvarna heeft dan ook een naam hoog te houden op Supermotard gebied. Iets waar men zich in Italie zeer zeker van is bewust, niet voor niets is er geen enkel ander merk dat zo"n uitgebreide Supermotard modellenlijn heeft dan Husqvarna. Een modellenlijn die maar liefst vier - in meer of mindere mate - "echte" Supermotards omvat: SM450R, SM510R, SM570R en SMR630.

Waarbij die laatste trouwens een gelimiteerde racer is waar er slechts 100 van zijn gemaakt en die alleen zonder kenteken leverbaar is.

Extreem

Van deze vier motoren (eigenlijk vijf, als je de onlangs geintroduceerde meer straat georienteerde SM610 erbij telt) zag de SM510R dit jaar voor het eerst het levenslicht. De SM510R is gebaseerd op de TE510 Enduro, welke Husqvarna ter gelegenheid van haar 100 jarig bestaan had ontworpen. En volgens Jan Ykema (importeur Husqvarna, red.) meteen de meest extreme gekentekende Supermotard die Husqvarna in huis heeft. De techniek van de 450 in combinatie met de power van de 570, dat moet deze SM510R kort gezegd voorstellen. Een voormalig MOP complex, een Supermotard coureur en een Husqvarna SM510R waren de ingredienten die wij in huis hadden gehaald om aan den lijve te ervaren hoe extreem extreem kan zijn.

Tekst: Ed Smits Beeld: Vincent Burger/ Robert-Jan Dijkman