Zoeken

Verslag 71e EICMA Milaan

Japanse Sugomi enzo...

15 november 2013
Inhoudsopgave
Verslag 71e EICMA Milaan
The Italian Way
Sprechen Sie Deutsch?
Meer uit Europa
Honda pakt uit
Japanse Sugomi enzo...
En wat nog meer...

Kawasaki J300

Kawasaki J300

Kawasaki met een scooter? Jawel, nog nooit vertoond, maar blijkbaar zijn de zwaargewichten van Heavy Industries van hun geloof gevallen. Moeten ze vaker doen, want de J300 ziet er uiterst gaaf hut, met zijn scherp uitgesneden koplampen en een groen met mat zwarte kleurstelling. De J300 wordt aangedreven door een vloeistofgekoelde SOHC eencilindermotor. Deze 299cc-vierklepskrachtbron levert 28 pk @ 7.750 tpm en een maximaal draaimoment van 28,7 Nm @ 6.250 tpm. Een geavanceerd injectiesysteem zorgt dat er de 299cc krachtbron vlot en soepel op het gas reageert, waarna vermogen via een continu variabele transmissie wordt doorgegeven aan het achterwiel, waarop een 150/70-13 achterband ligt. Voor ligt er een 120/80-70 op de lichtmetalen velg. Een "Diamant"-frame van stalen buizen zorgt samen met een 37 mm voorvork en stereovering voor de nodige stabiliteit, remmen doet de J300 via een 260mm wave-remschijf met dubbelzuigerremklauw voor en een dito 240mm-schijf met tKawasaki Z1000weezuigerremklauw in het achterwiel. ABS is optioneel. De scooter heeft een zithoogte van 775 mm en weegt 191 kg. Onder het zadel is plaats voor een integraalhelm én een laptoptas. Voor als je zonder helm op naar je werk wilt rijden?

Kawasaki Z1000 & Z1000SX

Wie van naakt houdt, krijgt volgend jaar zijn zin want de Kawasaki Z1000 gaat volgend jaar nog verder uit de kleren, zodat de functionele techniek nog beter te zien is. Hij kijkt er wel agressief bij, dat wel. Dat komt op het conto van een zeer laag geplaatste LED-koplamp en de nieuw ontworpen onderkuip. Het geeft ook een lichte karakterwijziging aan, want de 142 pk sterke, 1043 cc viercilinder lijnmotor een directere gasrespons dankzij anders gevormde inlaattunnels, een andere ECU-mapping en gewijzigde kleplift- en kleptiming. Het inlaatgehuil is hierdoor ook nog verslavender geworden, als we alles moeten geloven. Sneller zal hij zeker zijn, daarvoor zorgt een kortere eindoverbrenging. Een langere overbrenging op de zesde versnelling zorgt dat er desondanks toch rustig en zuinig kan worden gecruiset. Het rijwielgedeelte kreeg een Big Piston Front Fork met "Separate Function Fork-systeem". Deze taakverdeling houdt in dat de ene vorkpoot de ingaande demping verzorgt en dat de andere poot de uitgaande demping voor zijn rekening neemt. Lichtere wielen sparen 1,5 kg onafgeveerd gewicht. Voor de remvertraging zorgen radiaal gemonteerde monoblock remklauwen met een radiale rempomp. ABS is optioneel. Verder is de zitpositie verbeterd, onder meer door een breed, aluminium fat bar stuur.
De Z1000SX profiteert uiteraard ook van de meeste van deze wijzigingen. Daarnaast kreeg deze een nieuwe kuip met een verstelbare ruit, een grotere brandstoftank en een stelknop voor de veervoorspanning. Ook zijn de zijkoffers fraai in het design geïntegreerd, terwijl het vermogen in de hand wordt gehouden door KTRC tractiecontrole en een Power Mode Schakelaar.

Suzuki V-Strom 1000

Suzuki V-Strom 1000

Vorig jaar werden we al lekker gemaakt met de nieuwe V-Strom 1000, maar toen mochten we er alleen maar naar kijken. Maar volgend jaar mogen we er ook echt mee rijden, want naast twee nieuwe scooters, de Burgman 125 en 200 ABS, mochten we de V-Strom 1000 ABS op de Eicma als nieuw model verwelkomen. De 90° achtkleps V-twin, die over een cilinderinhoud van 1.037cc beschikt, kennen we natuurlijk al jaren van de SV1000 en de oude V-Strom 1000. Nu hebben we inmiddels strengere emissie-eisen en dat betekent dat de krachtbron wel is vernieuwd. Die heeft nu onder meer cilinderkoppen met dubbele bougies, met elk hun eigen ontstekingskenveld. Het Dual Throttle Valve injectiesysteem heeft nieuwe 10-gats verstuivers voor een krachtige en zuinige motorloop. Een zelfbekrachtigende slipperclutch zorgt dat het koppel aan de zestrapstransmissie wordt doorgegeven, een tractiecontrolesysteem met drie instelbare modi zorgt voor een veilige beheersing van het vermogen. Een verbeterd aluminium brugframe zorgt samen met een deels instelbare, 43 mm upside-down voorvork voor goede stabiliteit, ook bij hoge snelheden. De zit op de V-strom is laag en lekker breed, het windscherm is zowel qua hoogte als hoek instelbaar. De V-Strom 1000 ABS zal begin 2014 leverbaar zijn voor €12.999,-.

Yamaha MT07 en MT09 Street Rally

Yamaha MT-07

Geen enkele motorfabrikant kan het zich nog permitteren om een motorblok voor slechts één model te ontwikkelen. Het is dan ook niet zo verbazend dat Yamaha in Milaan met een supermotard variant van de MT09 kwam. Deze MT09 Street Rally wordt dus net als de MT09 aangedreven door Yamaha's unieke 843cc driecilindermotor. Daarnaast bracht Yamaha in de Eicma een geheel nieuw ontwikkelde naked bike, die MT07 heet. Deze verschijning beschikt over een prachtig, dreigend uiterlijk. Voor de aandrijving zorgt een gloednieuwe 689cc tweecilinder lijnmotor, die 74,8 pk levert en dankzij een 270° krukas over een karaktervol, onregelmatig vonkinterval beschikt. Deze krukas is iets uit het hart van de cilinders geplaatst om frictie te verminderen en een gunstig brandstofverbruik te halen. EYamaha MT-09en balansas zorgt dat de trillingen verder beperkt blijven. Het blok hangt onder een ruggengraatframe, die is voorzien van een asymmetrische swingarm. De monoschokdemper wordt via een linksysteem bediend. Voor wordt de 179 kg wegende MT07 afgeveerd door een 41 mm voorvork.

Yamaha Tricity

Een nieuw mobiliteitsconcept, zo noemt Yamaha de nieuwe scooter, die de drempel tot scooter rijden verlaagt dankzij een dubbele voorwielpartij à la Piaggio MP3. Deze Tricity kan gewoon overhellen in de bocht, waarbij een intelligent "Leaning Multi Wheel" schommelsysteem zorgt dat de scooter zijn ene wieltje wat uitsteekt en de andere wat intrekt, zodat ze allebei keurig aan het asfalt blijven. Dit systeem is volgens Yamaha aanzienlijk lichter dan bij de concurrenten, waardoor de Tricity over een hoge mate van wendbaarheid beschikt. Onder de buddy van de Tricity huist een 125cc viertaktmotor, die het achterwiel via een automatische CVT transmissie aandrijft. Daarmee biedt deze Tricity optimaal rijgemak en vertrouwen aan beginnende scooterrijders, die deze Tricity vanaf de zomer 2014 bij de dealers kunnen bewonderen. Het Europese prijsidee staat daarbij op 4000 euro. In Nederland zal dat vanwege BPM en andere BTW-tarieven wellicht wat hoger zijn.

Yamaha Tricity