Zoeken

Verslag 71e EICMA Milaan

Meer uit Europa

15 november 2013
Inhoudsopgave
Verslag 71e EICMA Milaan
The Italian Way
Sprechen Sie Deutsch?
Meer uit Europa
Honda pakt uit
Japanse Sugomi enzo...
En wat nog meer...

Peugeot Django

Peugeot Django

Blijven we nog even op het vasteland, dan komen we terecht in het land van het stokbrood en de baret-basque, waar een van de pioniers van de gemotoriseerde tweewielers resideert: Peugeot. En die willen dat weten ook, dus brengt het merk met de leeuw voor 2014 een heuse retro scooter, die ons moet doen denken aan de S55 scooter uit 1955. Moet een mooie tijd zijn geweest, als ik naar de nieuwe Django kijk. Die is gelukkig technisch wel van deze tijd, met een digitaal display in het dashboard en met volledige LED verlichting. De Django wordt leverbaar als bromscooter of als motorscooter, waarbij de klant kan kiezen tussen een 7,5 kW (10,2 pk) sterke 125cc-versie en een 8,3 kW (11,3 pk) sterke 150cc-variant, beide voorzien van carburateur. Er zijn vier uitrustingsniveaus, "Heritage", "Sport", "Evasion" en "Allure". De Django heeft verder een lage zithoogte van 770 mm en weegt afhankelijk van de uitvoering 130-135 kg. De scooters zijn verder uitgerust met een gecombineerd remsysteem.

Triumph

Steken we het nauw van Calais over, dan komen we op het Britse continent, dat bewijst dat je niet bij de Eurolanden hoeft te zitten om je door de banken te laten besodemieteren en in een economische malaise terecht te komen. Triumph lijkt het hoofd in die toestanden redelijk boven water te kunnen houden, hoewel veel van het Triumph-nieuws toch wel behoort tot de categorie "opgeleukt", bestaande modellen die met verfspuit en accessoirecatalogus "voor weinig" tot nieuws worden verheven. Zoals de Triumph 800XC Special Edition, dTriumph Thunderbird Commanderie in een mooie van kleur veranderende “Volcanic Black” lak is gespoten. Of de Speedmaster, die een andere uitlaat kreeg en waarvan het koplamphuis het stuur, de wielen de spatbordbeugel en een hele bundel andere delen in zwart worden uitgevoerd. De America krijgt ook wat meer zwarte details en een verchroomd koppelingsdeksel en kettingbeschermer. Ook krijgt hij hak-teenschakeling en nieuwe floorboards. Of de America ook standaard afluisterapparatuur krijgt meldt het persbericht niet...

Triumph Thunderbird Commander

Had Triumph dan geen echt nieuws? Jawel, het presenteerde de Thunderbird Commander, een custom-cruiser die zich wat meer moet lenen voor lange afstanden. De Commander wordt aangedreven door een machtige, 1699cc sterke paralleltwin, die een machtig koppel van 155 Nm bij 3550 tpm levert. Dit koppel zorgt in combinatie met het lage toerental voor een ontspannen toergedrag, terwijl er toch meer dan genoeg trekkracht voorhanden is om in te halen zonder te schakelen. De Commander heeft ultra-brede wielen en banden, flinke vorkbeschermers, oversized uitlaten en dubbele koplamphuizen. Het zadel is van dubbele polstering voorzien voor optimaal Een nieuw buizenframe met 47 mm Showa voorvork en vijfvoudig instelbare Showa achtervering zorgt voor een comfortabel weggedrag, zodat je het maximale uit de 22-litertank kunt halen. De Thunderbird Commander is verder voorzien van vele extra's, zoals zelf uitschakelende knipperlichten, een startonderbreker en een dashboard met multifunctioneel LCD scherm, dat via een knop op het stuur te bedienen is.

Brough Superior SS100

Brough Superior SS100

De legende keert terug... In 1920 begon George Brough een eigen motormerk, dat hij Brough Superior noemde om aan te geven dat ze beter waren dan de motoren die zijn vader bouwde. Zijn merk werd legendarisch, maar de fabriek moest in 1940 overgaan op de productie van vliegtuigonderdelen en werd nooit meer opgestart. Tot nu toe dan, want op de Eicma stond een prachtige, gloednieuwe Brough Superior SS100, voorzien van een samen met Boxer Design ontwikkelde, 88° V-twin met dubbele bovenliggende nokkenassen, vier kleppen per cilinder en 997cc cilinderinhoud, goed voor maximaal 102 kW (140 pk) @ 10.000 tpm. Het frame is van stalen en titanium buizen, de voorwielophanging heeft dubbele triangels van titanium en vorkpoten van aluminium en magnesium. De SS100 is voorzien van Öhlins vering en vier ceramisch-aluminium Beringer voorremschijven, die door twee vierzuigerremtangen worden bediend. Prachtige details, zoals een heel aparte koplamp en een langwerpige tank met metalen bevestigingsbeugels, maken het een zeer bijzondere motorfiets.