Zoeken

Verslag 71e EICMA Milaan

Honda pakt uit

15 november 2013
Inhoudsopgave
Verslag 71e EICMA Milaan
The Italian Way
Sprechen Sie Deutsch?
Meer uit Europa
Honda pakt uit
Japanse Sugomi enzo...
En wat nog meer...

Honda CTX700

Honda CTX700

Vorig jaar bracht Honda een Gold Wing in Baggerstijl. Prachtig ding, maar wel een tikje te veel uit de kluiten gewassen voor de gemiddelde opstapper. Dat maakt Honda dit jaar goed door een vergelijkbaar geval uit te brengen op basis van het NC700- platform. Dat is de CTX700, die het rijgemak en het comfort van een cruiser biedt, met een lage zit en naar voren geplaatste voetsteunen. Dat ging echter niet zomaar. Het achtersubframe van het NC700S-frame moest hiervoor worden aangepast, zodat de zithoogte met 70 mm kon worden verlaagd naar 720 mm. Ook is de balhoofdhoek vergroot voor een relaxter stuurgedrag. De aandrijfunit is onaangetast, want dat is een leuk ding. Deze tweecilinder lijnmotor - door velen onterecht als paralleltwin bestempeld - is voorzien van een 270° krukas, die er voor zorgt dat de zuigers niet tegelijk omhoog en omlaag gaan - niet parallel dus - maar dat ze 90° achter elkaar aan lopen, waardoor het karakter van een 90° V-twin ontstaat. Deze 270° twin levert 35 kW (47,6pk), wHonda CTX1300aardoor deze geschikt is voor het A2-rijbewijs. De krachtbron is helemaal ontwikkeld voor een laag brandstofverbruik en haalt in de WMTC-testen maar liefst 27,9 km/liter. De CTX700 is alleen leverbaar met Honda's DCT transmissie, die zowel handmatig als automatisch kan schakelen.

Honda CTX1300

Voor wie het ietsje meer mag zijn - maar toch iets minder dan de F6B Gold Wing - heeft Honda een tussenmaat geconcipieerd van het modern ogende Bagger-cruiser-tourmachineconcept, ditmaal ook nog voorzien van fraai in het design passende koffers. Ook hier werd leentjebuur gespeeld voor de aandrijving. De 90° V4 is afkomstig is van de ST1300 Pan European. Dankzij aanpassingen aan de kleptiming en het PGM-FI systeem is het accent van de vermogensafgifte van deze V4 verschoven naar lagere toerenbereiken. Het topvermogen bedraagt nu 62 kW (84 pk) @ 6.000 tpm, terwijl het koppel van 106 Nm bij 4.000 tpm vrijkomt. Dit koppel wordt via een vijfversnellingsbak en een cardan aan het achterwiel doorgegeven. Dankzij het bullige koppel kon de totale overbrenging langer worden gekozen, wHonda CB650F
Honda CBR650F
aardoor de motor een lager, relaxter toerental draait en zuinig met brandstof omspringt. In de WMTC-testen behaalt de CTX1300 een verbruik van 17,2 km/liter.
De CTX1300 is verder voorzien van een totaal nieuw ontwikkeld rijwielgedeelte, dat gebruik maakt van stereo achtervering en een 45 mm upside down voorvork. De machine weegt 332 kg.

CBR650F en CB650F

Zeer verrassend was de komst van een nieuwe CB-serie, bestaande uit een naakte CB650F en een sportieve CBR650F. Opvallend is dat Honda ditmaal niet is uitgegaan van een terug getunede CBR600R-krachtbron, maar dat ze zowel het frame als het motorblok van grond af aan voor deze motoren heeft ontwikkeld, zodat de motor beter voldoet aan de alledaagse omstandigheden waarop deze motoren werkelijk worden gebruikt. De nieuwe 649cc DOHC viercilinder is dan ook zo getuned, dat hij vooral onder de 4.000 tpm soepel op het gas reageert. Het topvermogen is met 64 kW (87 pk) bij 11.000 tpm dan ook iets lager dan bij de voorgangers. Het maximum koppel van 63 Nm komt bij 8.000 tpm vrij. De CBR650F en CB650F maken gebruik van een stalen twin-spar frame, dat een exact berekende, uitgebalanceerde stijfheid heeft voor een optimale wegligging. De uitlaatdemper is onder het frame gemonteerd voor een optimale massacentralisatie. De CB650F heeft een buizenstuur, de CBR650R heeft behalve een kuip ook clip-ons, waardoor de zitpositie iets sportiever is. Ook is de vering van de R iets stugger.

Meer vernieuwde Honda's

Honda CBR1000RR

Honda laat het voor 2014 niet bij vier nieuwe modellen, er zijn er ook nog een aantal "vernieuwd". Zoals de CBR1000RR Fireblade. Deze Superbike kreeg er dankzij een andere motortuning en nieuwe cilinderkoppen 3 pk bij, zodat deze nu 134 kW (182 pk) @ 12.250 tpm levert. Opvallend is verder dat er volgend jaar ook een SP-editie komt, die is uitgerust met Öhlins veerelementen en Brembo-remmen.
Honda's sportieve opstapper, de CBR250R, wordt in 2014 vervangen door de CBR300R. Deze kreeg dankzij een inhoudstijging van 37cc 3,3 kW meer vermogen, zHonda VFR800odat de eenpitter nu 22,7 kW bij 8.000 tpm levert. Het PGM-FI injectiesysteem is nieuw geprogrammeerd, zodat de R nu 30,2 km op een liter haalt. Het uiterlijk is eveneens aangepast, dat lijkt nu nog meer op dat van de Fireblade.

Ook op minde sportief gebied zijn er de nodige nieuwtjes: zo zijn twee van de V4-modellen van Honda zijn voor 2014 aanzienlijk verfijnd. De techniek van de Crosstourer is geüpdate met onder meer Honda's nieuwe 3-mode Selectable Torque Control systeem; de VFR800F Sport Tourer heeft een nieuwe look gekregen en diverse upgrades zoals Traction Control, handvatverwarming, verstelbare zitting en automatisch afslaande richtingaanwijzers. En dan is de NC700-serie aangepast: de cilinderinhoud werd door een 4 mm grotere boring met 75cc vergroot naar 745 cc, zodat de motoren voortaan NC750S en NC750X heten. Het vermogen is door deze ingreep met 2,2 kW gestegen naar 54,8 k @ 6250 tpm. Ook hebben de motoren een tweede balansas gekregen om trillingen nog verder in te dammen. Dankzij het gestegen motorkoppel kon de eindoverbrenging met 6% worden verlengd, zodat het brandstofverbruik nog verder kon dalen. Nu halen de NC's 28,9 km op een liter. Dat geldt ook voor de Integra scooter, die van dezelfde aanpassingen profiteert en die tevens meer beenruimte heeft gekregen.