Kawasaki KLE 500 2005
Kawasaki KLE 500 2005
Inhoudsopgave |
---|
Kawasaki KLE 500 2005 |
Pagina 2 |
Pagina 3 |
Pagina 4 |
Pagina 5 |
Pagina 6 |
Pagina 7 |
Lange afstand vlieggewicht
Nader bekeken
Laten we de KLE reeks eens onder de loep nemen. Al vroeg in de jaren negentig heeft de KLE al een schare liefhebbers om zich heen gevormd, en niet zonder reden. Zonder weinig echte vernieuwingen de afgelopen jaren was daar dit modeljaar ineens een geheel nieuwe fiets. De echte lange-afstands-motorrijders zullen zich toeleggen op grotere machines als de BMW R 1200 GS Triumph Tiger 955i of grote broer KLV 1000, maar voor dit kleine kikkerlandje heb je eigenlijk meer dan voldoende aan deze 500cc AllRoad. In een goede week hebben we een kleine 2000 kilometers afgelegd, waaronder een dagtochtje van Den Haag via Wijk bij Duurstede door naar Stein (Limburg), en verder naar het mooie Enschede om van daar uit weer naar Den Haag te rijden en het welverdiende bedje op te zoeken. Dit alles mét duo, en jawel, het was goed te doen.
Lange-afstand-500
Waar alle andere merken menen toch minimaal een 650 nodig te hebben heeft Kawasaki voor een 500 gekozen, en terecht. Met recht is de KLE een echte all roader: de snelweg is geen probleem, de stad is leuk (duiveltje-schoudertje; je kent het) en off road is leuk voor Nederlandse begrippen. Nou moet je niet onmiddelijk naar het eerste het beste offroadcircuit rijden en denken mee te kunnen komen met de wedstrijd KTM en Husky"s (hiervoor is o.a. de grondspeling toch net iets te weinig), maar zet een wereldrijder als Stephen Sword op de KLE en de manneke"s daar gaan het moeilijk krijgen. Voor huis- tuin- en keuken- offroad als een rondje Dommelvallei of de plaatselijke plantsoenen is het ruim voldoende, helemaal in combinatie met de banden die er standaard op liggen.
Tekst : Robert-Jan Dijkman Foto"s : Vincent Burger