Zoeken

Kawasaki KLE 500 2005

Pagina 6

15 september 2005
Inhoudsopgave
Kawasaki KLE 500 2005
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7

Nakaarten

We spraken met Madelon Lucas van Kawasaki Nederland.

MF: De KLE is een heerlijke speelmachine, licht op zijn poten en op zijn gemak, zowel off- als onroad. Wat zien jullie als concurrenten, de Cagiva Canyon bijvoorbeeld?

ML: Een echte concurrent is er niet, hij zit in hetzelfde "groepje" als de Honda Transalp en de XT660. De Honda vanwege zijn comfort en de XT vanwege de handling. De KLE is echter veel lager geprijsd dan bovenstaande modellen, is vloeistofgekoeld en heeft 2 cilinders.

MF: Een mooie machine, volledig doorontwikkeld en dus qua rijkarakter op geen fout te betrappen. Heerlijk. Wel heel simpel van design -met bijvoorbeeld maar 1 remschijf voor- maar daartegenover weer een gemiddelde prijs. Of is het geen budget bike en is er voor simplistisch gekozen als design statement?

ML: De prijs is juist heel laag gesteld. Je kunt het zien als fun fiets en dan is deze prijs toch echt wel richting budget bike vergeleken met zijn concurrenten.

MF: Terugkomend op de voorrem; wat is de reden dat er is gekozen voor maar 1 remschijf? Met dagelijks stadsverkeer en de chaos die hier kan ontstaan heb ik menig hartklopping gehad dankzij (het gebrek aan) de remcapaciteit voor. De achterrem is trouwens een redding geweest hierin, wat is die dan weer goed doseerbaar, mijn complimenten!

ML: De prijs is zo laag mogelijk gehouden, en dat moet ergens vandaan komen. Dit is dus één van de redenen dat er gekozen is voor 1 remschijf.

MF: De KLE is al een oude rot, wat is de reden dat Kawasaki de KLE nu volledig heeft vernieuwd?

ML: Wij als Kawasaki hadden niets in dit segment en toch bleef er vraag naar in de markt; vandaar dat we hem opnieuw hebben geïntroduceerd.

MF: Als ik zo vrij mag zijn absoluut geen slechte keus; het is nog steeds een superfiets. Bij windstoten heeft de voorkant wat de neiging om licht te worden. Is de voorvering instelbaar ivm de luchtvering en zo ja; hoeveel werk is dit en wat zijn de waarden?

ML: Dit is inderdaad mogelijk, je kunt de voorvering afstellen naar je persoonlijke voorkeur. Het instellen van de luchtondersteuning is zeer makkelijk en kan tot maximaal 1 bar overdruk.

MF: Als laatste: de KLE had op de bank een vermogen van rond de 25KW op het achterwiel. Wat is de reden dat er niet gekozen is voor een standaard 25kw instelling om ook de jongere rijders aan te spreken?

ML: Wat betreft die 25kW: dit is alleen voor Nederland van belang en niet bijvoorbeeld in Japan. Aangezien onze modellen voor iedereen gelijk zijn, is dit niet zo gebeurd.