Eerste test: Honda CBR600RR 2005
Another day at the office
Inhoudsopgave |
---|
Eerste test: Honda CBR600RR 2005 |
More Fun |
Rijwielgedeelte |
Slippery when wet |
And the fun part is... |
Conclusie |
Technische gegevens |
Het is inmiddels alweer twee jaar geleden sinds Honda een nieuwe weg in is geslagen met de CBR600. Vanaf het moment dat Honda de CBR900RR FireBlade lanceerde werd de vraag om een sportievere CBR600 steeds groter en groter. Telkens weer bleef Honda trouw aan het concept van de "F" en eerlijk is eerlijk, waarom zouden ze veranderen? Ze hadden er inmiddels honderduizenden van verkocht.
Geslaagd
Maar toch, bij Honda zag men in dat er eens uit een ander vaatje getapt moest worden en zo gebeurde het dat in 2003 de CBR600RR voor het eerst het levenslicht zag. Een motor die maar voor één doel op de markt was gezet, wereldkampioen worden in het o zo zwaar bevochten World Supersport kampioenschap. Een eervolle taak voor het Nederlandse Ten Kate Racing, dat zich inmiddels had ontpopt tot Honda specialist bij uitstek. Twee seizoenen en twee wereldkampioenen (Chris Vermeulen en Carl Muggeridge, red.) verder kunnen we concluderen dat men bij Honda in deze missie ruimschoots is geslaagd.
Upgrade
Dat nu, twee jaar later, de motor zijn eerste modificatie zou ondergaan, lag eigenlijk wel in de lijn der verwachting. Het is immers geen publiek geheim dat het bij de Japanse constructeurs gebruikelijk is om elke twee jaar een model flink aan te passen. Zo verging het ook de CBR600RR, die voor 2005 een meer volwassen uiterlijk heeft gekregen. Niet alleen de stroomlijn werd aangepast, waarmee de gelijkenis met zijn grote broer, de CBR1000RR FireBlade -en veel belangrijker, de RC211V- alleen maar groter is geworden, ook werd de motor voor het eerst voorzien van een (ook van de FireBlade afkomstige) Upside down voorvork én radiaal gemonteerde remklauwen.
Brrr..fun?
Het stemt mij niet bepaald tot vrolijkheid, als ik vanachter mijn bureau naar buiten kijk. Het is koud, guur en mistig. Geen weer om naar buiten te gaan, laat staan om een gloedjenieuwe motor flink aan de tand te voelen. Gelukkig had Honda Nederland voor de introductie van de vernieuwde CBR600RR warmere oorden uitgekozen. Plaats van introductie was (net als in 2003) het plaatsje Estoril, gelegen aan de Portugese Côte d"Azur, waar wij op het bekende Grand Prix circuit voor het eerst kennis konden maken met de nieuwste creatie van deze inmiddels meer dan 15 jaar oude CBR-familie. Het vooruitzicht om slechts enkele vlieguren verwijderd te zijn van betere weersomstandigheden stemt mij dan ook gerust. Ach, er zijn slechtere manieren om je werkweek te beginnen. Just another day at the office, maar dan anders, zullen we maar zeggen.
Tekst: Ed Smits
Foto's: Lucas Verbeke, Honda