Zoeken

Eerste test: Honda CBR600RR 2005

More Fun

2 december 2004
Inhoudsopgave
Eerste test: Honda CBR600RR 2005
More Fun
Rijwielgedeelte
Slippery when wet
And the fun part is...
Conclusie
Technische gegevens

More Fun

Honda CBR600RR

Voor de 2005 versie van Honda"s 600cc Supersport hadden de ingenieurs een duidelijke missie voor ogen. Een missie met één sleutelwoord: Fun! Fun op de openbare weg, door de motor rijdbaarder te maken. Fun op het circuit, als basis voor het prestigieuze wereldkampioenschap Supersport600. Honda CBR600RROm dit te bewerkstellen kreeg de motor een upside down voorvork, radiale remklauwen, werd er zes kilo van het drooggewicht afgeknabbeld (waarvan vier kilo alleen al op het frame) en kreeg de motor een betere vermogensafgifte.

Kijk en vergelijk
Leg de specificaties van deze motor en zijn voorganger naast elkaar en je zult zien dat op papier de verschillen niet echt spectaculair lijken. Het vermogen groeide licht van 113 naar 116 pk, waarmee -op papier- deze CBR600RR nog steeds de hekkensluiter van de 600cc klasse is. Voor wat betreft het drooggewicht zit de motor met 163 kg nu echter beter in lijn met zijn concurrenten. Alleen de GSX-R600 is met 161 kg nog nét twee kilo lichter. Nu zou je zeggen: niets mis met de technische gegevens van deze Honda. Op zich is dat ook zo, het probleem voor deze CBR600RR is echter dat de conrurrentie nóg beter is. Op papier tenminste.

Honda CBR600RR

Betere vermogensafgifte
Voor wat het motorvermogen betreft heeft men bij Honda vooral aandacht besteed aan een betere vermogensafgifte in het middengebied. Niet het meeste, maar het meest bruikbare vermogen - daar gaat het om bij deze CBR600RR. Honda CBR600RRMeer koppel en meer midrange power dus, vooral om de motor een sterkere rollende acceleratie te geven. Om dit te realiseren werd het middelste gedeelte van het inlaatkanaal versmald, waardoor de venturie nog meer werd geaccentueerd. (De venturie is een versmalling, die je kunt vergelijken met een trechter. Hoe smaller de trechter, hoe sneller stroming en dus hoe hoger de stroomsnelheid.) Door het accentueren van de venturie nam de snelheid van het lucht/benzine mengsel toe, wat een betere vulling van de cilinders tot gevolg heeft.

Nieuwe injectoren
Nagenoeg onveranderd bleef het brandstofsysteem: nog steeds de vertrouwde PGM-DSFI injectie waar men bij Honda al sinds jaar en dag gebruik maakt. Net als de 2003 versie wordt ook nu gebruik gemaakt van dubbele injectoren, één aan eind van het inlaatspruitstuk en één boven de inlaatkelk, als een soort douche. Honda CBR600RRMen benadrukte nog dat het principe van de injectie hetzelfde was gebleven, maar dat men de injectoren (die nu voor een -lekker belangrijk- significante gewichtsreductie van maar liefst 64 gram zorgden!) had verbeterd voor een nog betere benzinenevel.

Euro 2
Om aan de Euro2 emissie eisen te voldoen, is de CBR600RR voorzien van een katalysator. Door een eenvoudigere opbouw van het uitlaatsysteem en een smallere einddemper wist men toch nog een gewichtsbesparing van 1,4 kg op het RVS uitlaatsysteem te realiseren.

Honda CBR600RR