Zoeken

Eerste test: Honda CBR600RR 2005

And the fun part is...

2 december 2004
Inhoudsopgave
Eerste test: Honda CBR600RR 2005
More Fun
Rijwielgedeelte
Slippery when wet
And the fun part is...
Conclusie
Technische gegevens

And the fun part is...

Honda CBR600RR

Bridgestone BT014
Honda CBR600RR Speciaal voor de CBR600RR heeft men bij Bridgestone een nieuwe band ontwikkeld: de Battlax BT014, herkenbaar aan de codering BT014F Radial E voor de voorband en BT014R Radial G voor de achterband. Een band met, zoals de persmap omschreef, "Good wet grip by optimized groove angle". Met een superglad Estoril in het vooruitzicht was het een geruststellende gedachte dat ons, dankzij deze nieuwe technologische ontwikkeling, niets zou kunnen gebeuren.

De enige fun die we 's ochtends ervaren, is de wetenschap dat het a) niet meer heeft geregend, b) de zon langzaam maar zeker door begint te breken en c) hierdoor de baan in een rap tempo begint op te drogen. Een prettige gedachte. Natuurlijk, ook op de kletsnatte baan weten we ons aardig met de CBR600RR te vermaken. Sterker nog, een blik op de snelheidsmeter geeft aan dat het toch al veel harder gaat dan je zou vermoeden. 217 km/u op een kletsnatte, spiegelgladde baan is geen kattepis. Dat zou nog veel harder kunnen, ware het niet dat je belachelijk vroeg van het gas af moest omdat er gewoon geen grip was voor het aanremmen van bocht één. Op een redelijk droge baan weet de Honda er een topsnelheid van 240 km/u uit te persen, maar nog steeds had dat harder gekund. Tot het eind van de testdag zal het stuk tussen start/finish en bocht één (wat ook nog eens redelijk naar beneden gaat) behoorlijk vochtig blijven. In ieder geval vochtig genoeg voor ondergetekende om vooral daar geen late remmanoeuvres uit te voeren. Rubber side down and shiny side up, zullen we maar zeggen.

Laat remmen
Wat mij op een van de opmerkelijke verbeteringen van deze motor brengt: de remmen. Fenominaal. In de ochtend dacht ik daar nog totaal anders over, maar op een droge baan laten deze 4-zuiger radiaal gemonteerde Tokico"s zien uit welk racehout ze zijn gesneden. Moeiteloos kun je de motor met twee vingers diep de bocht inremmen, waarbij hij ook nog eens erg gecontroleerd blijft. Opmerkelijk daarbij is hoe goed de hele motor in balans blijft. Volgas accelererend vanuit de 180 graden linkerbocht in het binnenveld (wat licht bergop gaat) lift de motor zijn neus, schudt een keer met zijn kop en vervolgt zijn koers. Het lijkt wel een TGV. Het enige waar ik persoonlijk niet over te spreken ben, is het aangrijpen van de achterkant. Honda CBR600RRDe motor heeft met aanremmen de neiging om te gaan klapperen en pendelen, maar dat kan alles met een verkeerde afstelling van de -compleet instelbare- vering te maken hebben. Tijdens de natte sessies was de motor erg soepel en comfortabel afgesteld, hetgeen door de monteurs direct werd aangepast nadat de baan was opgedroogd. Waarschijnlijk was men hierbij aan de achterkant iets té voortvarend te werk gegaan. Het ontbrak ons nu helaas de tijd om de motor optimaal te laten afstellen, maar gezien de volledige instelbaarheid van de schokbreker hebben we hier wel alle vertrouwen in. Nadat de eerste droge sessie erop zit, wordt het (wederom) tijd om de balans op te maken. Eigenlijk is het onvoorstelbaar hoe gemakkelijk deze Honda zich laat rijden (en ook weer niet, er staat natuurlijk wel Honda op de tank). De snelheden die je met deze motor weet te rijden dringen pas tot je door als je tijd hebt een blik op de digitale snelheidsmeter te werpen.

High revs
Telkens weer weet die teller mij aangenaam te verrassen. Wat wel opvalt is de nog steeds niet heel erg brede powerband die deze 600cc ten toon spreidt. Natuurlijk, al vanaf 4000 toeren pakt de motor erg mooi op, maar als je echt snel van kiet wilt, dan zul je de motor niet onder de 8~9k moeten houden. Doortrekken boven de 12k heeft weinig zin, de motor lijkt dan zelfs vermogen af te bouwen. Dat had voor mij persoonlijk wel wat anders gemogen. Nog steeds gaat het allemaal heel erg hard, maar ik mis die trap onder m"n reet. Hamvraag is hoe de CBR600RR zich straks zal houden in een rechtstreeks duel met zijn concurrenten.

Honda CBR600RR