Zoeken

Eerste test: Honda CBR600RR 2005

Conclusie

2 december 2004
Inhoudsopgave
Eerste test: Honda CBR600RR 2005
More Fun
Rijwielgedeelte
Slippery when wet
And the fun part is...
Conclusie
Technische gegevens

Conclusie

Honda CBR600RR

Het is opmerkelijk hoe goed men er bij Honda in is geslaagd om de 2005 versie van de CBR600RR weer te verbeteren. Niet alleen werd de motor zes kilo lichter (wat ten opzichte van de concurrentie ook wel nodig was), daarbij is men er zeker in geslaagd om de hele balans van de motor te verbeteren. Honda CBR600RRMet dank aan de 41mm Upside Down voorvork, die een heel erg vertrouwd gevoel geeft. Nu kun je je trouwens afvragen of je die zes kilo wel zult merken. Tank vol of tank halfvol is al meer dan zes kilo én dan praat je ook over topgewicht, maar dat terzijde.

Bescheiden
Qua vermogen heeft men het bij deze CBR600RR erg bescheiden gehouden en daar zou "m straks wel eens de kneep kunnen zitten, want van alle 600cc supersports heeft deze motor nu het minste vermogen. Niet dat vermogen zaligmakend is, maar persoonlijk had ik een beter eindschot wel weten te waarderen. Verder is de grondspeling aan de krappe kant, maar volgens Promotor collega Roel Donatz zou dat iets met het onafgeveerd gewicht van deze redacteur te maken kunnen hebben. Bij deze: bij belading boven de 85 kg is de grondspeling aan de krappe kant. U wordt bedankt, meneer Donatz! Men bleef het maar zeggen, bij Honda: "Fun is the keyword of the new CBR600RR" en eerlijk is eerlijk, we moeten toegeven dat ze daar zeer zeker in zijn geslaagd. Met dank ook aan het waanzinnige uitlaatgeluid, dat deze motor vanaf 8000 toeren eruit weet te persen. Lang leve de seatpipes wat dat betreft, je zit recht boven de geluidssensatie en dat is wat je wilt bij een sportieve motor als deze CBR.

Accessoires
Voor diegenen die aan de standaard CBR600RR niet voldoende fun denken te kunnen beleven, heeft Honda nog een aantal accessiores gemaakt Honda CBR600RRwaarmee de puntjes op de i kunnen worden gezet. Om het dievengilde het wat moeilijker te zijn er een beugelslot (wat precies in het kontje past) en alarm, voor een oogstrelend effect zijn er een afdekkap voor de duozit en een getinte ruit. Wie met de CBR600RR willen gaan racen: er zijn racekits in alle soorten en maten, waarbij de telemetrie kit nog wel eens leuk speelgoed zou kunnen zijn - ook voor de "racing for fun" motorrijders.

  • Balans, voorvork, remmen, geluid
  • Powerband, grondspeling, Circuit de Estoril