Zoeken

Vergelijk: Ducati Scrambler vs Kawasaki W800

Kawasaki W800

5 januari 2017

Voor de W800 bewandelde Kawasaki een heel ander pad. Een nobel pad, want na jaren van afwezigheid besloot het merk destijds, zo’n zeventien jaar geleden, een oude bekende weer tot leven te wekken. En wát voor een: een ode aan Kawasaki’s allereerste motorfiets ooit.
Oervader van de retro-klaasiekers, de W. Nostalgie ten voeten uit

En bovendien een échte koningsasser, waar vindt je dat nog? Lijkt traag, maar stiekem ga je harder dan je denkt

Onthaasten voor gevorderden
De W650 zag het levenslicht onder de naam Meguro, een merk dat eind jaren 50 werd overgenomen door het sterk groeiende Kawasaki. In de tijd dat de Britse motorindustrie nog welig tierde en blaakte van gezondheid was het niet vreemd dat de Meguro sterk was gebaseerd op de Britse twins, om niet te zeggen schaamteloos gekopieerd. Compleet met dezelfde cilinderinhoud, ontstekingsinterval, klepopstelling en zelfs koningsas werd de kawa destijds een succes en mag gezien worden als de grondlegger van alles wat Kawasaki motoren sindsdien hebben bereikt. In ’99 vond de directie het dus passend het model opnieuw uit te brengen, als eerbetoon aan vijftig jaar Kawasaki tweewielers. Dat werd de W650, die in 2007 werd vervangen door de modernere W800: vooral de injectie moest het verschil maken. Samen met de iets grotere cilinderinhoud kon de W nu weer aan de emissie eisen voldoen en konden we nog langer genieten van Klassiek Kawa. Klassiek, niet retro, want de W stond zo dicht tegen het origineel als mogelijk. Geen vernieuwde styling, geen hippe interpretatie en ook geen modern motorblok. Slechts het oude zo goed als ’t nooit geweest was. Aan uitstraling dus zeker geen gebrek en de verkoopcijfers geven ook aan dat er een flinke mate van gelijk in de redenering zit: de Als een gentleman...W is mateloos populair en wat ook meetelt: een graag geziene gast in de customscene. Dus leuk voor die nieuwerwetse retrolovers, maar een ouwetje met wat accessoires en een beetje liefde kan er net zo stijlvol bij staan. En is bovendien nog net effe wat echter.

Net als de oer-Meguro zien we een staande twin met luchtkoeling, inclusief fier draaiende koningsas. Kom daar maar eens mee met een modern blok, je wordt meteen uitgelachen. Rijden met een W800 is het echte werk: je voelt elk onderdeel bewegen, de samenloop van timing, actie en reactie. Natuurlijk loopt het perfect, het is naadloos op elkaar afgestemd. Een beetje benzine in de cilinder is genoeg voor een ontsteking, die de zuiger omlaag drukt en de krukas laat draaien. Voor de afwisseling dan hèZoveel details achter elkaar resluteren in een prachtig draaiend motorblok. Het gaat hard zat, maar toch voel je dat alles afzonderlijk werkt. Kom daar nog maar eens mee met een moderne fiets.

De W800 is niet zozeer een kruising, als wel gewoon een oude motor die toevallig nieuw gemaakt is. Met nieuwe materialen, voldoend aan nieuwe (anno 2016 nog net) eisen, waarbij de weegschaal duidelijk overhangt naar oud. 

Echte gentleman, d'r zijn er nog maar een paar, onthaasten in het kwadraat 

D'r zijn er nog maar een paar