Zoeken

Test BMW F700GS en F800GS

Big deal

1 augustus 2016
Inhoudsopgave
Test BMW F700GS en F800GS
Big Deal
Vechten om de sleutel
Conclusie
Technische gegevens

BMW F700GS F800GS

Omdat het toch een klein beetje een big deal is, wil BMW ons graag een eh… big deal aanbieden. En wat is er nou mooier dan honderd jaar vieren voor honderd euro? Of zelfs nog minder, want de bonus komt voor het mooie ronde bedrag van negenennegentig euro op je motor. En waar hebben we het dan over? Niet het allerminst: de F700GS wordt uitgerust met ESA, traction control en bandenspanningsindicatie. Kost je normaal € 860,- extra, dus tel uit je winst. DE F800GS komt natuurlijk wel met iets serieuzer spul als handvatverwarming, boordcomputer, middenbok en kofferdragers. Kost je dus opnieuw € 99,- waar het eigenlijk € 560,- zou moeten kosten. DBMW F800GSIetsje groter, ietsje stoerder, ietsje luxer, ietsje meer 'Allroad'aar moeten we het eigenlijk bij laten, maar BMW zou BMW niet zijn als ze niet nog een heel klein beetje doorschieten. Dus vinden we die middenbok op beide motoren en krijgt de F700GS ook een mooi setje handkappen, maar goed.. in eerste instantie is het nog overzichtelijk. En oh ja: de jubileummodellen herken je aan de mat aluminium plaatstukjes aan weerszijden. Da’s makkelijker te zien dan eventueel aanwezige elektronica, zeker als het contact uitstaat…. Dan zie je er niks meer van. BMW noemt het visuele verfijning, wij vinden ’t gewoon best fris ogen.

Anyway, beide brommers kennen we dus al wel, maar daar worden ze niet slechter van. Stiekem hebben we wel een soort zwak ontwikkeld voor de twins, omdat ze hun ding zo goed doen. Wil je een GS-ervaring maar heb je de knaken niet voor een boxer? Kijk dan zeker eens naar deze alternatieven, want ze zijn minstens zo leuk. Nee, heus.
In het Zuid-Hollandse zonnetje staan de brommers er mooi bij. Zowel de 800 als de 700 staan er netjes bij, waarbij het blauw met grijs toch iets luxueuzer oogt dan het ‘sportieve’ wit met rood. Tussen aanhalingstekens, want een kleurstelling is niet sneller dan een ander natuurlijk. Maar ja, we noemen net de 800 ook luxer, dat heeft ook niks met de kleur zelf te maken. Natuurlijk zijn er verschillen. Maar je slaat de plank mis als je meent de 700 een nog kleiner broertje te noemen ten opzichte van de 800. Natuurlijk is de 700 lager en minder ruig, maar dat is geenszins een nadeel. Sowieso al niet voor de kortere beentjes onder ons, maar ook wie wel zonder opstapje op de 800 kan stappen hoeft z’n neus niet op te halen voor de witrode. Toch is het natuurlijk wel zo dat je van een afstand al ziet dat de 800 is zoals BMW ‘m ontworpen heeft, de 700 ziet er net wat ‘doorgezakt’ uit, als een verlaagde allroad. Dat doet je denken dat dat ook echt zo is, maar dBMW F700GSIetsje kleiner, ietsje speelser, ietsje meer  'stad', evenveel plezieran wel eentje waar flink over nagedacht is. het rijden van de 700 wordt namelijk geenszins gehinderd of overschaduwd door het gevoel dat ‘ie eigenlijk een stuk hoger op de poten had moeten staan. Denk dat als je de 800 simpelweg door z’n hoeven laat zakken, deze lastiger rijdt dan de 700. Maar goed, dat is ie niet en dus mogen we genieten van alle hoogte die de blauwe te bieden heeft.

Natuurlijk zijn ze wel verschillend, anders zou BMW de moeite niet nemen. Dat is ook een beetje het idee erachter en ook het punt dat je ze niet moet zien als verlenging van elkaar op dezelfde lijn. De politie rijdt net zo goed op de 700, maar wel in een andere setting dan wat ze zouden doen met de 800. Vooral in de grote stad kun je een 700 nog wel tegenkomen en dat is dan ook precies het werkgebied. DBMW F700GS BMW F800GS
Vanuit de ene hoek is het duidelijk zichtbaar, vanuit de andere al een stuk minder
BMW F700GS F800GS BMW F700GS F800GS
je zult je sowieso niet snel bekocht voelen, het blijven beide BMW's
BMW F700GS F800GS BMW F700GS F800GS
En als je die kleurstellingen ziet, dan zou je zelfs geneigd zijn te kiezen voor...
e motor is relatief smal, licht en onwijs handelbaar waar de 800 zich wat meer uit z’n natuurlijke omgeving zou voelen. Niet sléchter, maar wel anders. Die heeft gewoon z’n sterke punten elders liggen. Te weten veel meer in de open gebieden, met soms een uitstapje naast het plaveisel. Dat wil je het liefst: een aangestampt geitenpad of zelfs nog minder, zo lang je grip houdt wil je er graag mee offroad en dan maakt de hoogte (vrij vertaald in grondspeling) dus ook niet meer uit.

Dat kán de 700 ook wel, maar hij doet ’t gewoon wat minder overtuigend. Best weerbarstige dingen, dit. Enfin, we willen er maar eens mee gaan rijden endan vallen toch een paar zaken op. Belangrijkste is dat de 800 echt niet in alles de overtreffende trap is van de 700. Wel in vermogen, de ‘grote’ twin heeft zo’n tien pk voordeel ten opzichte van z’n broertje, maar dat gaat ook ten koste van wat anders. De 700 loopt namelijk gewoon mooier. Alsof het vermogensverschil letterlijk van grotere klappen komt en die klappen direct hun weg vinden naar het stuur. De 800 trilt meer, voelt onrustiger, loopt rauwer. Leuk als het je niks kan schelen en je uit bent op pure power, maar als je gewoon een beetje voor je lol wilt rijden is een rondere loop toch echt wel wenselijk. En het verschil is nou net weer niet zo groot dat je dat een breekpunt zou moeten vinden. De 700 loopt hard zat en kan als het moet met gemak een maandsalaris of meer richting de staat sturen. Dus daar hoef je het niet voor te laten.

BMW F700GS F800GS