Test BMW F700GS en F800GS
Conclusie
Inhoudsopgave |
---|
Test BMW F700GS en F800GS |
Big Deal |
Vechten om de sleutel |
Conclusie |
Technische gegevens |
En zo is het wel; de F800GS is wel stoerder, groter, krachtiger, meer geavanceerd… misschien zelfs wel mooier en in elk geval afgemonteerd met duurdere onderdelen, maar zelfs dat allemaal maakt de 700 niet slechter. Het is meer dan genoeg, hij is laagdrempeliger, evenveel fun, rijdt even goed, stuurt flitsender, is handzamer en dat zadel zit nou eenmaal ook echt prettiger. Je zou ‘m niet als allroad moeten zien maar gewoon als normale naked bike. Misschien in de buurt van een Yamaha Tracer of Moto Cage, dan kom je een heel eind in de buurt. Maar zo lang je deze twee motoren bij elkaar (en afwisselend) rijdt, valt op hoeveel je van beide motoren een stukje zou willen. Een 700 met het vermogen van de 800 misschien, maar liefst wel met behoud van de motorloop. Dat dikke zadel mag je houden, we hebben liever de platte. Die zijkapjes van de 800 zijn dan weer net iets stoerder, net als een upside down vork een motor vaak wat potiger maakt. Maar dan ben je ‘m al echt flink aan het verbouwen.
Als het aan BMW ligt moet het kunnen; de ideale crossover tussen deze twee motoren. Zo’n voorvork past makkelijk een gietwiel in als je zou willen, de vorkpoten zullen qua lengte niet eens enorm veel verschillen. De rest is allemaal uitwisselbaar en met gemak in de gewenste kleuren te leveren. Dus waarom zou je niet? Daar zou nog best eens wat moois uit kunnen komen.
Natuurlijk is er verschil. Maar het is maar net wat je belangrijk vindt