Zoeken

Test: BMW S1000RR Superbike racers

#84 WSBK Superbike

17 september 2015
Inhoudsopgave
Test: BMW S1000RR Superbike racers
HP Race Support
BMW Motorrad Commune
#38 RSA SBK GP
#21 IDM Superbike
#46 BSB Superbike
#13 EWC Superbike
#84 WSBK Superbike
#8 IOMTT Superbike

BMW S1000RR WSBK #86

Terwijl Badovini me vertelt dat zijn fiets voor me klaar staat snak ik naar een korte adempauze. De run met de Endurance racer was fysiek zo zwaar dat mijn onderarm even moet ontspannen en tegelijkertijd mijn vochtniveau weer op pijl breng. De SBK machine wordt door BMW Motorrad Italia als privéteam gerund, maar wordt net als de BSB en IDM machine direct ondersteund vanuit BMW, met specialisten die op de baan nauw met de engineers van het team samenwerken. Het technisch regelement is afgeleid van het EVO reglement van afgelopen jaar, wat inhoudt dat motorisch er aanpassingen aan cilinderkop, krukas, nokkenas, nokkenastandwielen en drijfstangen mogen worden gedaan. Daarnaast mBMW S1000RR WSBK #86ogen remmen, vering, koppeling, uitlaat, stroomlijn, windscherm en zadel worden aangepast, waarbij het uiterlijk en de locatie van de tank wel gelijk aan het productiemodel moet zijn. Onderhuids mag de tank, met een inhoud van 24 liter, wel worden aangepast.

De SBK racer wordt opgegeven voor een vermogen van meer dan 220 pk bij een drooggewicht van 169 kilo, maar z’n belangrijkste troef is uit uitgebreide elektronicapakket waarmee de machine is uitgerust. De DWO/FIM goedgekeurde Superbike Kit, die voor € 7.600 kan worden gekocht, heeft de machine zó gemakkelijk te rijden gemaakt, dat ‘ie totaal niet intimiderend aanvoelt. Na het armpje drukken met de Endurance racer is deze run een verademing: de machine stuurt heerlijk licht en is op elke lijn te leggen, waarbij de elektronica het vermogen continue reguleert. Het systeem gaat daarbij zo ver dat in de bocht desgewenst één of twee cilinders worden uitgeschakeld, wat ook goed te horen is. Zeker vergeleken met Tommy’s BSB machine voelt de Superbike racer ontzettend tam, ook op het rechte stuk houdt de tractiecontrole het voorwiel netjes aan de grond, en vanaf de eerste meters voelt de machine alsof je na een lange reis in je eigen bed ploft. Voor m’n gevoel gaat het helemaal niet hard, maar het is wel de enige fiets waarmee ik op het korte rechte stuk van slechts 650 meter de zesde versnelling haal en uiteindelijk de snelste rondetijd zet.

BMW S1000RR WSBK #86

BMW S1000RR WSBK #86 BMW S1000RR WSBK #86
Geen fabrieksfiets, wel fabrieksondersteuning. De fiets ziet er zonder meer gelikt uit
BMW S1000RR WSBK #86 BMW S1000RR WSBK #86
De Öhlins voorvork en Brembo remmen zijn een wereld van verschil. De voetsteunen hebben veel instelmogelijkheden 
BMW S1000RR WSBK #86 BMW S1000RR WSBK #86
Meer dan 220 pk, maar dankzij de waanzinnige elektronica eet de fiets uit je hand. De radiateur is een tikkie forser dan het standaard exemplaar

BMW S1000RR WSBK #86

Model #86 WSBK S 1000 RR
Motor    
Type   viercilinder lijnmotor
Koelsysteem   vloeistofkoeling
Cilinderinhoud   999 cc
Boring x slag   80 x 49,7 mm
Compr. verh.   14:01
Race equipment DTC Dynamic Traction Control, 4 rijmodi (individueel geprogrammeerd), open applicatie van de parameter via HP Race Calibration Kit Pro, mct quick shift assist, Akrapovic titanium uitlaatsystem
Vermogen   meer dan 220 pk @ 14.200 tpm
Chassis  
Lengte 2.056 mm
Breedte 532 mm
Wielbasis   1.440 mm
Tankinhoud 23,9 liter
drooggewicht 169 kg
Vering voor   Öhlins fgr300 Superbike
Vering achter   Öhlins TTX36 Monoshock
Voorrem   Dubbele schijf 328 mm, Brembo vierzuiger racing radiale remklauw
Achterrem   Enkele schijf 220 mm, Brembo tweezuiger remklauw
Voorwiel 17" x 3.5"
Achterband   17" x 6"
Banden Pirelli Slicks