Zoeken

Introductie: Honda CBF1000

Pagina 5

1 maart 2006
Inhoudsopgave
Introductie: Honda CBF1000
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7

Conclusie

Honda CBF1000 2006

 "Ken je die mop van die twee boeren die naar Antwerpen gingen?" Pas op het moment dat het je zelf overkomt merk je pas hoeveel varianten er op dit onderwerp zijn. Het had dan ook weinig gescheeld of Honda"s introductie van de CBF1000 was helemaal in het water gevallen. Het mag dan ook als een compliment worden gezien dat men, zo vijf voor twaalf, de complete introductie naar een andere locatie heeft weten te verplaatsen.

Dé toeristiche trekpleister van Athene: de Akropolis. Normaal gesproken al van verre te zien, maar nu gehuld in een laag Afrikaans woestijnzand. En het ergste: het schijnt slechts drie keer per jaar voor te komen. Dat d¡t mij nou weer moet overkomen...

Toch was - achteraf - het Griekse vasteland niet de beste omgeving om een nieuwe motorfiets te introduceren. Met name het asfalt is dusdanig glad dat van serieus aan de tand voelen geen sprake kan zijn. Ter illustratie: een stoplichtsprintje resulteerde in vette wielspin tot aan de vierde versnelling toe. Vegen met de CBF1000 had dan ook meer iets van "Survival of the fittest", maar dan wel met het spreekwoordelijke vangnet want hoe je het ook wendt of keert: het is wel een Honda. Waarmee we meteen een van de sterke punten van deze CBF1000 te pakken hebben. Dat en de hoge mate van ergonomie die ook is terug te vinden in de vele instelmogenlijkheden die bij de fiets zijn doorgevoerd. Maar er is ook een kritische noot, die wordt gekraakt zodra je (extreem) hard gaat vegen met de CBF, want daarvoor is ie dan toch niet helemaal bedoeld (en geschikt). De té zachte veren, minder goede remmen en het gebrek aan grondspeling breken de fiets dan op. Met de CBF1000 heeft Honda een segment aangesproken waar men nog niet in was vertegenwoordigd, namelijk dat van de naakte toersports. (Waarbij dat naakt tussen aanhalingstekens moet worden gezien, om een of andere reden zijn motorrijders toch verknocht aan een bovenkuip.) Een motor die moet worden gezien als tegenhanger van de Suzuki Bandit1200S en de Yamaha FZ1 Fazer, en daar in de praktijk dan ook wel eens precies tussenin zou kunnen staan. Just Fit, om Honda"s marketingkreet maar eens te gebruiken. Hoe de CBF1000 zich zal houden tussen deze andere fietsen zal in de toekomst moeten blijken, maar dat kan nog wel eens een spannende strijd gaan worden.

Honda CBF1000 2006

  • Koppel, ergonomie, prijs
  • grondspeling, remmen, beperkte instelmogelijkheden vering