Zoeken

Introductie: Honda CBF1000

Pagina 2

1 maart 2006
Inhoudsopgave
Introductie: Honda CBF1000
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6
Pagina 7

Just Fit

Honda CBF1000 2006

Om dat te realiseren werd eerst uitvoerig onderzoek gedaan naar wat de motorrijder precies trekt in een naakte motorfiets. Daar kwamen een aantal belangrijke aspecten bij naar voren: gemakkelijk te rijden, veiligheid, acceptabele prijs, lekker vermogen en last but not least een sportief modern uiterlijk. Dus was het zaak om juist daar veel aandacht aan te besteden.

Ergonomie ook in het kontje: goede handgrepen voor de duo-passagier en voldoende ruimte voor een U-slot.

Dat en natuurlijk nog dat beetje meer om uiteindelijk tot een motorfiets te komen die qua behoefte "precies goed" zou vallen bij de doelgroep. Of, zoals men het tijdens de perspresentatie wist te vertellen: "Just Fit." Met de CBF1000 richt Honda zich op de markt van de sportief georienteerde motorrijder, die graag van alle markten thuis wil zijn. Sportief genoeg om een dag lekker in de bergen te gaan blazen, comfortabel genoeg om met partner en koffers (die trouwens ook als accessoire leverbaar zijn, zie het kader pagina 6) op vakantie te gaan en vriendelijk - en zuinig - genoeg om als dagelijks vervoermiddel te gebruiken. Uitgangspunt voor de fiets was dan ook zijn kleine - twee jaar geleden gelanceerde - broertje, de CBF600. Nu had men bij Honda voor de gemakkelijke weg kunnen kiezen door het 600cc motorblok van die CBF600 te vervangen voor dat van een duizend maar zoals we al zeiden: Honda wilde dat beetje meer...

Honda CBF1000 2006

Om te beginnen de ergonomie van de CBF1000, daar is veel aandacht besteed aan het "Just Fit" concept. Wat zoveel betekent als: zoveel mogelijk naar persoonlijke voorkeur en smaak in kunnen stellen. Zo is het zadel van de CBF1000 in hoogte instelbaar, van 780mm (laagste stand) naar 810 mm (hoogste stand). En uiteraard nog een precies daar tussenin. Bij het hoger plaatsen van het zadel gaat het bovendien iets naar achteren, waardoor er automatisch meer beenruimte ontstaat voor langere mensen. Dit maakt dat de zithouding voor kleine en grote motorrijders min of meer hetzelfde blijft. Maar er zijn meer zaken die kunnen worden afgesteld. Het stuur is in twee posities te monteren, standaard en iets hoger. Verder is het ruitje ook in twee standen te monteren, waarbij de hogere variant 50mm verschilt ten opzichte van de standaard uitvoering. We zeiden het al: het uitgangspunt voor de CBF1000 was zijn kleinere broer, wat ook in de afmetingen van de fiets terug te vinden is. Het rijwielgedeelte is dan ook nagenoeg identiek aan dat van die 600cc variant. Qua hoofdafmetingen is het frame identiek aan de zeshonderd, enkel de versterkingsplaatjes ten behoeve van het 998cc zware motorblok verraden dat het hier om de grote broer gaat. Wielbasis, balhoofdshoek en naloop bleven ongewijzigd, enkel de zadelhoogte werd met 10mm verhoogd om meer ruimte voor de rijder te creëren. En dat werkt: de zithouding is lekker comfortabel en je hebt totaal niet het idee op een "kleine" fiets te zitten. Ook de vering is min of meer identiek aan datgene dat terug is te vinden op de CBF600 en de Hornet900. En net als bij die fietsen heeft Honda ook bij deze CBF1000 - vanwege het sport-toer karakter van de fiets - gekozen voor een zachte setting. Iets wat de fiets gaat opbreken zodra je sportief wilt gaan vegen (zeker ook gezien het feit dat er amper iets te stellen valt), maar daarover later meer.

Fireblade power
Centraal in het frame geplaatst is het 998cc tellend motorblok wat afkomstig is uit de CBR1000RR Fireblade. Het oorspronkelijk 170 Pk sterke blok werd daarbij behoorlijk afgeroomd naar nu (slechts) 98 Pk, wat waarschijnlijk alles te maken heeft met de Duitse en Franse motormarkt. (In Duitsland hebben veel verzekerings- maatschappijen de grens op 98 Pk gelegd en in Frankrijk geld al jaren een wettelijke 100 Pk limiet, maar dat even terzijde.) In ruil voor het motorvermogen heeft de CBF1000 wel weer een berg aan koppel gekregen en daar heb je in de dagelijkse praktijk eigenlijk veel meer aan. Dat het terugtunen van het "Fireblade-blok" meer inhield dan alleen een kleinere luchtdoorlaat wordt mij bij navraag door de "motorblok engineer" uitgelegd. Nagenoeg het hele motorblok werd onderhanden genomen, wat mij doet afvragen in hoeverre je dan nog kunt spreken van een Fireblade-motor.

Fireblade vs. CBF1000. Vermogen in ruil voor koppel, en dat merk je.

Het is dan ook een waslijst van aanpassingen, waarbij we even de belangrijkste aspecten de revue laten passeren. Zo werden gesmede zuigers vervangen door die-cast varianten (waarmee de compressieverhouding van 1:12,2 naar nu 1:11 ging), zijn de kleppen zwaarder maar met dezelfde doorlaat en klephoek, is de nokkenastiming tammer en met minder kleplift (inlaat van 9,1 naar 6,5 mm, uitlaat van 8,4 naar 6,3 mm), werden inlaatrubbers en luchtdoorlaat verkleind, werden de versnellingsbak verhoudingen aangepast en kreeg de motor een aangepaste injectie.

Honda CBF1000 2006