Zoeken

Test: Yamaha Tricker

Pagina 3

13 augustus 2005
Inhoudsopgave
Test: Yamaha Tricker
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5

Achtergrond

Lekker spelen in het bos. Up, up and awaaayyy!!!

Tijdens de introductie op de Intermot te Munchen viel hij al op; een minimaal klein motortje in verschillende staten van tuning en opsmuk, nog het meest weghebbend van een kruising tussen een trialmotor en een BMX. Wat toen nog niet bekend was, was dat Yamaha ditmaal niet enkel voor de Japanse markt een lekkertje had ontworpen, maar deze ook daadwerkelijk in het Europese straatbeeld wilde introduceren. Met de innovatieve Tricker heeft Yamaha een compleet nieuw concept neergezet, dat van deurban fun bikes, om het genot van trialrijden te combineren met rijden op de openbare weg. Volgens Yamaha zullen zowel gevorderde motorrijders als ook beginners prima met de Tricker uit de voeten kunnen. Voor beginners omdat hij erg handelbaar en gemakkelijk te rijden is; voor gevorderden omdat je met deze motor moet kunnen stunten alsof het een echte trialmotor is.

Supermotard style...

Motor
De Tricker is uitgevoerd met een luchtgekoelde ééncilinder viertakt motor, die goed is voor 19 paarden. De 250cc motor -die is gebaseerd op Yamaha"s XT225- werd gekozen vanwege zijn compacte bouw, minimaal design, lage gewicht en gebruiksvriendelijkheid. Het motorblok omvat een keramiekcomposiet cilinder, gesmede zuiger en een primaire balansas. Voor een betere ademhaling werden in- en uitlaatpoorten aangepast en kreeg de motor een grotere airbox. De 33mm Mikuni carburateur is voorover gemonteerd om ook in verticale positie de motor van brandstof te kunnen voorzien. Dát soort opmerkingen geven natuurlijk direct al te denken...

Frame
Hoofdpunten voor de opbouw van de Tricker waren elegantie, compactheid en maximale wendbaarheid. Massacentralisatie (het gewicht zoveel mogelijk bij het zwaartepunt leggen), een wielbasis van slechts 1330mm, semi-dubbel wiegframe, een ranke benzinetank en Kayaba vering (ø35mm - 180mm voorvork en monocross - 172mm achter) en lichtgewicht banden (80/100-19 voor, 120/90-16 achter). Dat alles moet de Tricker maken tot een vertrouwenswekkende motorfiets. Gemakkelijk te rijden voor beginners en non-stop stunten voor experts.

Achter u ziet u het prachtige stadhuis van...