Zoeken

Test: Yamaha Tricker

Pagina 2

13 augustus 2005
Inhoudsopgave
Test: Yamaha Tricker
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5

Op pad dan maar!

De Yamaha Tricker is een 250cc 1 cilinder met 11kw (14,9pk) en een top van 120km/h….Op de snelweg moet je niet zijn met deze motorfiets, een dijk, bos of in de stad- daar voelt de Tricker zich het lekkerst. De fiets is extreem wendbaar, heeft een breed stuur en heeft een slanke taille met dito buddyseat, en dat betekent dat je a la supermotard bochten kan insliden, op je achterwiel kan rijden, stoppies kan maken, en als je een beetje je best doet ook trial rijden! De allroad banden hebben meer grip dan je denkt op straat. Ook op een zand/grindpad kan je er prima mee uit de voeten. De motor heeft een gewicht van 111kg en een laag zwaartepunt waardoor de motor een heel vast en stabiel gevoel geeft op de weg.

De balans in de motor is tot 80km/u super goed; je voelt precies wat er onder je gebeurt, het enkele schijfremmetje doet wat smal aan maar remt perfect en met veel gevoel. De bedieningshendels en knoppen zitten op de juiste plaats en het cockpitje blijft beperkt tot het broodnodige aan informatie. Wat heb je nog meer nodig?

Het verbruik van de Yamaha Tricker ligt op 1 op 20. Dit geeft echter een vertekend beeld want er is veel trial gereden met de Tricker en dat betekent weinig meters maken. Een reeel verbruik van de Yamaha zit tussen de 1 op 25 en 1 op 30. Je gooit je tank vol, wel 5 liter per keer, hup starten en je vervolgt je reis weer.

De prettige grens van snelheid ligt bij deze motor tot de 100km/h, daarboven wordt de besturing extreem gevoelig, een klein tikje aan het stuur en de motor wil iets te graag van richting veranderen, maar deze motor is hier ook niet op gebouwd. Dit ding is gebouwd om niet van A naar B te gaan in één rechte lijn. nee, je moet eerst over die biels heen of die boomstam of dat grindpaatje en daarna vervolgens al wheelieend een trapje op.

En dan rij je vervolgens de parkeergarage in, er weer uit, over de trap de winkelstraat in, het plein over op je achterwiel (wel even uitkijken, niet alleen voor oude vrouwtjes maar je wilt natuurlijk niet bij de Mac voorbij als je zonnebril niet goed zit), even links-rechts steegje door, fietstunneltje, dwars over het pas aangelegde skatepark (hier kan je tijd winnen als je te laat bent, anders doe je nog een rondje ramps als je toevallig wat vroeger dan gebruikelijk bent), als je lef hebt steek je dan nog via de voetgangersbrug (trap op en trap af) de weg over, anders ga je onderdoor en dan is het nog twee keer links-rechts om bij je bestemming aan te komen...

Dat de Tricker SMAL is laat deze foto wel zien... je kijkt hier tegen een complete motor aan

Deze FunBike brengt je op een extreem leuke manier op de plaats waar je wezen moet; op het moment dat je de startknop indrukt komt er een zacht roffeltje van de 1-pitter naar boven. Je legt 'm in de eerste versnelling, hop ….op je achterwiel…klik naar 2….en naar 3….en dan besluit je te landen om vervolgens naar 4 en 5 te gaan….en dit gaat continu door….’t Is zo lekker he…. Eerlijk waar, het is een straf het een keer niet zo te doen. Als we kijken naar de afwerking heeft de Yamaha het ook weer prima voor mekaar, geen kabels en draden maar overal netjes afgewerkt. Ook zijn er diverse accessoires voor om je Yamaha Tricker extra te “blingenâ€Ã‚, zoals bijvoorbeeld de dubbele uitlaten voor de sportievere sound, de Grindpegs, noem maar op.

Om de test compleet te maken hebben we zelfs een paar keer met duo gereden en ook daar heeft het motortje weinig moeite mee. De duo zit zelfs nog redelijk acceptabel en zal zeker over de afstande waar de Tricker voor bedoeld is geen enkel probleem ondervinden. Mooiste detail: de duosteunen zijn op een volwaardige manier aan het frame gemonteerd en dus niet als "nagedachte" direct op de achterbrug... Een stoplichtsprint zal je niet winnen van een supersport of dikke toerbuffel, maar in het tegenwoordige drukke stadsverkeer is de eerste die doorkomt de Tricker!!