Zoeken

Honda V4 VFR1200: een nieuwe mijlpaal

76 graden V4

9 oktober 2009
Inhoudsopgave
Honda V4 VFR1200: een nieuwe mijlpaal
Ontwikkeling Concept
76 graden V4
Rijwielgedeelte
Technische gegevens

Honda VFR1200F

Uitgangspunt voor de heren technici voor de ontwikkeling van de nieuwe V4 krachtbron was een motor te ontwerpen die goed zou zijn voor hoge snelheden, flitsende acceleraties en een even krachtig als uitnodigend weggedrag. Daarnaast stond geluidsbeleving ook hoog op de prioriteitenlijst, de nieuwe V4 moest hetzelfde opwindende motorgeluid voortbrengen als andere V4-sportmachines, met bovendien hetzelfde levendige aanspreekgedrag. Honda VFR1200FTegelijkertijd lag de nadruk tijdens de ontwikkeling van de V4 VFR1200F op een toegankelijke, comfortabele vermogensafgifte. De focus van het lineaire koppelverloop lag dan ook in het lage- en middentoerengebied, om de motor schakellui te kunnen rijden.

Soepele vermogensafgifte
Belangrijke elementen in de motorkarakteristiek van de V4 VFR1200F zijn volgens Honda dan ook de zeer levendige respons en een krachtig koppel. Om je in staat te stellen het potentieel van de krachtbron maximaal te benutten, werd door het designteam zorgvuldig gekeken naar het rijcomfort en het zoveel mogelijk reduceren van ongewenste trillingen. Zo kwam de unieke plaatsing van de cilinders tot stand: de achterste cilinders staan vlak naast elkaar, terwijl tussen de voorste cilinders meer ruimte is opengehouden. De voordelen van de nieuwe cilinderopstelling worden versterkt door een nieuw ontwikkelde Phase-shift Crankshaft. Deze krukas heeft een hoek van 28°, wat leidt tot minimale trillingen en rijgeluiden. Ook een inefficiënte balansas is hiermee overbodig. De nieuwe 172,7 pk sterke V4-krachtbron ontwikkelt 90 procent van zijn maximumkoppel (129 Nm bij 8.750 t.p.m.) al bij 4.000 t.p.m. Om ervoor te zorgen dat de berijder het koppel maximaal kan benutten, wordt de vermogensafgifte gedempt door vier schokdempers die oncomfortabele trillingen nog eens extra moeten verminderen.

Voor de cilinderkop met zijn enkele bovenliggende nokkenas is de V4 VFR1200F voorzien van het UNICAM-design zoals dat ook wordt toegepast voor de CRF-crossmotoren van Honda. De reden voor deze beslissing lag voor de hand: in een omgeving waar ruimte, prestaties en gewicht een cruciale rol spelen, is deze beproefde technologie ideaal. Belangrijke designcriteria voor de V4 VFR1200F waren immers een compacte massa en optimale ergonomie. Van de CFR-reeks wordt ook het gesloten cartersysteem overgenomen, waar pompverlies veroorzaakt door zuigerbewegingen en luchtcompressie wordt voorkomen. Dit systeem wordt voor het eerst toegepast in een motorfiets voor de openbare weg, met merkbare voordelen voor de berijder: een directe respons op bewegingen van de gashendel en een gunstiger brandstofverbruik.

Honda VFR1200F

Honda VFR1200F

Voor de V4 VFR1200F ontwikkelde Honda een compacte nieuwe transmissie die een grote bijdrage levert aan de stabiliteit bij hoge snelheden, een zelfverzekerd bochtengedrag en meer grip. Deze uiterst geavanceerde cardanas is uitgevoerd met een off-set scharnierpunt en een draaipunt dat verticaal beweegt alsook een constante snelheidskoppeling, die variaties in lengte tijdens het bewegen van het achterwiel compenseert. Op de uitgaande as reduceert een speciale demper de speling tussen de afzonderlijke componenten zeer effectief. Dankzij de stijfheid van het draaipunt werd de stabiliteit verbeterd en de gasrespons veel directer. Om de berijder ook bij fel afremmen en terugschakelen een betere controle te geven, beschikt de V4 VFR1200F over een slipper clutch, vergelijkbaar met het systeem van de CBR1000RR Fireblade.

Uniek uitlaatsysteem
Behalve op het vermogen en de overbrenging daarvan hebben de technici en ontwerpers van Honda zich bij de ontwikkeling van de nieuwe V4-krachtbron nadrukkelijk gericht op het motorgevoel en het geluid. Om de nieuwe V4 het gewenste sportieve geluid te geven, werd een zo compact mogelijk uitlaatsysteem ontworpen, met de katalysators aan weerszijden van het oliecarter. De aan de rechterflank gepositioneerde – en volgens Honda fraaie – driehoekige einddemper moest daarbij de elegante lijnen van de kuipdelen versterken, maar werd door de meeste aanwezige journalisten vooral als gigantisch en lelijk bestempeld.

Honda claimt dat de combinatie van geluiden uit het in- en uitlaattraject een diepe, aangename brul - kenmerkend voor een V4 – moet vormen, die in niets doet denken aan andere motorfietsen, maar zonder de motor te hebben horen lopen hebben we dat voor kennis aan moeten nemen. Een bepalend element voor het volgens Honda rauwe geluid van de V4 is het uitlaatsysteem. Door de inventieve constructie heeft de motor voldoende bodemvrijheid, terwijl ook de positie voor de voeten van berijder en passagier niet werd gehinderd.

Honda VFR1200F