Zoeken

Honda V4 VFR1200: een nieuwe mijlpaal

Rijwielgedeelte

9 oktober 2009
Inhoudsopgave
Honda V4 VFR1200: een nieuwe mijlpaal
Ontwikkeling Concept
76 graden V4
Rijwielgedeelte
Technische gegevens

Honda VFR1200F

Uitgangspunt voor het het frame, de wielophanging en andere componenten van het rijwielgedeelte van de V4 VFR1200F was een unieke configuratie, waarin het karakter en het vermogen van een pure sportmachine moest worden verenigd met de soepele stabiliteit van een toermotorfiets. Zo kreeg de VFR een robuust twin-spar aluminium frame dat niet alleen licht van gewicht, maar ook bijzonder stijf is. Honda VFR1200F
Honda VFR1200F
Ook de geometrie van de motor werd grotendeels afgekeken van de supersport familie: een balhoofdshoek van 25,45 graden en naloop van 101mm zijn zondermeer sportieve waarden, die weer werden geneutraliseerd door de – voor supersport begrippen relatief lange – wielbasis van 1.545mm. Dit voor een verbeterde stabiliteit. De swingarm met interne cardanas, die qua design eveneens van hoog supersport DNA moesten worden voorzien, hebben een maximale lengte, zonder de motorfiets daarbij langer te maken. De lange swingarm, die wordt gecombineerd met een instelbaar Pro-Link achterschokbreker, draagt bovendien bij aan een evenwichtig weggedrag en de uitzonderlijke stabiliteit bij hoge snelheden. Aan de voorzijde moet een instelbare upside-down voorvork met 43 mm vorkpoten garant staan voor soepele, nauwkeurige controle.

De V4 VFR1200F is voorzien van de meest geavanceerde remtechnologie die beschikbaar is voor allround sportmachines. Krachtige, nieuwe remklauwen met zes zuigers voor en twee achter omvatten indrukwekkend grote remschijven (Ø 320mm voor en 276 mm achter). Een Combined Braking System geeft een optimale verdeling van de remkracht over het voor- en achterwiel. Daarbij ondersteunt een standaard aanwezig, compact en lichtgewicht ABS-systeem het sportieve potentieel en de comfortabele toureigenschappen van de V4 VFR1200F. Keerzijde van al deze luxe is dat de nieuwe VFR1200 met een rijklaargewicht van 276 kg niet bepaald als lichtgewicht kan worden bestempeld, iets wat ongetwijfeld het ontwikkelingsteam ook niet echt lekker zal hebben gezeten. Op geen enkel moment tijdens de presentatie dat dát onderwerp ter sprake kwam, daarvoor moesten uiteindelijk de technische gegevens (die uiteraard pas na afloop van de presentatie werden vrijgegeven) uitkomst bieden.

Honda VFR1200F

Honda VFR1200F
Honda VFR1200F
Honda VFR1200F

Dashboard
Het dashboard van de V4 VFR1200F koppelt een geraffineerde styling aan praktisch gebruiksgemak. Het elegante design wordt beschermd door het aerodynamisch gevormde windscherm en draagt door een lichte kanteling bij aan het ruimtelijke aangezicht van het front. De plaatsing van het dashboard is bovendien zo gekozen om de unieke sensatie van totale controle bij de berijder te versterken.
Een grote, sportief uitgevoerde analoge toerenteller en een digitale snelheidsmeter worden geflankeerd door een lcd-scherm die gegevens als de brandstofvoorraad en buitentemperatuur weergeeft, naast de status van het ABS-remsysteem en de HISS-startonderbreker.

Kofferdragers
Om de nieuwe Road Sport ook een krachtig potentieel als toermachine te geven, is de achterzijde van de V4 VFR1200F uitgerust met geïntegreerde kofferdragers. Deze bevestigingspunten maken onopvallend deel uit van het hulpframe voor de buddyseat en de voetsteunen voor de achterpassagier. Met dit systeem is het uiterst eenvoudig om de speciaal ontworpen, optionele, zijkoffers aan de motor te bevestigen zonder dat dit afbreuk doet aan de elegante styling.

Ergonomische bediening
De V4 VFR1200F is, zo weet Honda te vertellen, als eerste motorfiets voorzien van state-of-the-art ergonomie voor zowel het stuur als de bedieningselementen. Hiervoor hebben de ontwerpers zorgvuldig gekeken naar de tijd die een berijder nodig heeft om op comfortabele wijze de diverse functies van zijn machine te bedienen.
Extra aandacht is daarbij besteed aan de positie van de handen in een bocht. Als gevolg van deze doordachte aanpak is de V4 VFR1200F voorzien van nieuw ontwikkelde schakelaars op het stuur en een nieuwe indeling voor schakelaars van de richtingaanwijzers en de claxon. Om de bediening te vergemakkelijken is zelfs de vorm van de schakelaars zorgvuldig gekozen met het oog op een natuurlijke duimbeweging. Ofwel: knipperlicht- en claxonschakelaars wisselden van positie, zoals al sinds jaar en dag door bepaalde Italiaanse fabrikanten wordt toegepast.

Honda VFR1200F

Meer foto's van de V4 VFR1200 zijn terug te vinden in onze wallpaper sectie.