Zoeken

Honda V4 VFR1200: een nieuwe mijlpaal

Ontwikkeling Concept

9 oktober 2009
Inhoudsopgave
Honda V4 VFR1200: een nieuwe mijlpaal
Ontwikkeling Concept
76 graden V4
Rijwielgedeelte
Technische gegevens

Honda VFR1200F

Verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de nieuwe V4 VFR1200 was een internationaal designteam, bestaande uit drie Japanse leden, een Amerikaan en een Europeaan. Het team, dat onder leiding stond van de zeer ervaren Japanners Kishi (verantwoordelijk voor de CBR1100XX Blackbird) en Hasegawa. Het team kende niet alleen een grote culturele diversiteit, maar omvatte ook meerdere generaties. Honda VFR1200FHet team kroop in de huid van een motorliefhebber die op een mooie ochtend impulsief besluit tot een tocht van 300 kilometer, waarin lange stukken snelweg worden afgewisseld met bochtige landwegen. De nieuwe V4 VFR1200 moest een Road Sportmachine worden die dáár aan zou voldoen.

In een afgelegen hotel buiten Rome maakte het designteam de eerste schetsen. Met deze schetsen verkenden zij talloze vormen en mogelijkheden. In plaats van de afzonderlijke elementen samen te smelten tot één definitief ontwerp, keerden de leden van het team met al hun afzonderlijke tekeningen terug naar Tokyo. Voor het project van de V4 VFR1200F kozen designers en technici voor een gezamenlijke aanpak, waarbij het ontwerp met elke nieuwe tekening en elk daaropvolgend kleimodel verder werd geperfectioneerd. De Spaanse ontwerper Teofilo Plaza beschreef deze periode van zes maanden als de meest intense en gepassioneerde van zijn leven. Na goedkeuring van het basisontwerp volgden drie jaar van intensief testen en doorontwikkelen – een periode waarin de ontwerpers en ingenieurs van Honda hun intensieve samenwerking voortzetten.

Tijdens de Intermot in oktober 2008 deed Honda het publiek versteld staan met het eerste V4 Concept model. De eigenzinnige styling van deze showmachine was een treffend voorbeeld van de vrijheid van denken die het designteam zich voor dit project vanaf de allereerste dag had aangemeten. Een jaar later staat de V4 VFR1200F aan de vooravond van zijn introductie. Hoewel de V4-krachtbron onlosmakelijk verbonden is met de historie van Honda, moet volgens het geveugelde merk deze nieuwe machine alle voorgaande modellen ruimschoots overtreffen.

Honda VFR1200F

Over een klein, doch belangrijk deel van hun opdracht waren de ontwerpers van Honda het vooraf al roerend eens: de nieuwe V4 VFR1200F moest vooral geen Japanse motorfiets met een Europese snit worden. Het uitgangspunt was duidelijk: als Japanse motorfiets moest de V4 VFR1200F in Europa ontworpen worden, waarbij twee duidelijke stijlaccenten uit de Japanse cultuur als rode draad door het proces zouden lopen: Ma en Tsuya.Het Japanse begrip ‘Ma’ heeft meerdere betekenissen, maar kan het best omschreven worden als ‘de ruimte tussen voorwerpen’. Honda VFR1200FDoor de focus te leggen op de ruimte rond een voorwerp, ontstaat een nieuw perspectief op de vorm van het geheel. Ook de uitdrukking ‘Tsuya’ is niet direct tastbaar te maken. Het wordt bijvoorbeeld gebruikt als omschrijving voor de begeerlijkheid van een voorwerp en voor de wijze waarop dit voorwerp het oog weet vast te houden.

Belangrijkste criteria voor het design vormden een compacte massa, maximale controle voor de berijder en aerodynamische efficiency de basis voor de verdere evolutie van de V4 VFR1200F. Zo kon door toepassing van smalle cilinderkoppen en een innovatieve constructie van de een uiterst slanke taille worden gerealiseerd, die in combinatie met de 815mm zithoogte het voor de rijder eenvoudiger moet maken beide voeten plat op de grond te zetten. De wespentaille moet je bovendien het gevoel geven ‘in’ de machine te zitten, in plaats van erop. Volgens Honda onmisbaar voor een gevoel van controle en feedback. Net als de vorm van de opvallende tank, die je moet ondersteunen en ervoor moet zorgen dat de motor onder alle omstandigheden perfect aanvoelt. Daarbij bieden volgens Honda de ergonomisch gevormde kuipdelen en de benzinetank zowel de berijder als zijn duopassagier optimale bescherming tegen de elementen. Ook aan het comfort en de veiligheid voor de duopassagier werd voldoende aandacht besteed. De duozit heeft een vlak en breed zitoppervlak voor de passagier, terwijl robuuste handgrepen en comfortabele voetsteunen een aangename, veilige zithouding mogelijk moeten maken.


Gelaagde kuipdelen
Het gepatenteerde, gelaagde design van de kuip van de V4 VFR1200F is een samenspel van vorm en functie, zo weet Spaans ontwerper Theofilo Plaza tijdens de presentatie te vertellen. Het design van de kuip bestaat uit twee lagen waarmee de V4 VFR1200F de rijwind benut voor een groter dynamisch potentieel. Zo werd door Honda benadrukt dat de lucht die tussen de twee lagen en door twee ovale openingen wordt geleid, Honda VFR1200Fprecies op de plek komt waar die nodig is om bij hoge snelheden de stabiliteit te vergroten. Bovendien wordt hiermee het koelend vermogen voor de motor vergroot, onder meer doordat de lucht in smallere luchtkanalen meer snelheid krijgt alvorens die aankomt bij de radiatoren. Ook wordt de hitte van de krachtige, ingekapselde V4-krachtbron effectief weggevoerd, zodat je hiervan geen hinder ondervindt.

Laatste opvallende designstuk is de X-vormige koplamp, voorzien van dezelfde unit als de Fireblade, die niet alleen een betere lichtopbrengst moest realiseren, maar – veel belangrijker – de V4 VFR1200 een uniek aanzicht moest geven. Een aanzicht dat de motor uit duizenden herkenbaar moest maken. Het licht valt ook op twee getinte led-achtige strips die zich aan weerszijden van de koplamp bevinden, waarmee het lichte en ruimtelijke karakter van het design moet worden benadrukt. De naastgelegen RAM-AIR luchtinlaten moeten daarbij de 76 graden V4 van voldoende frisse lucht kunnen voorzien. Als laatste kwam ook nu weer het aërodynamische aspect aan de orde: het frontaal oppervlak moest als profiel in staat met de kleinst mogelijke weerstand de lucht te doorklieven. De rand van het windscherm is zodanig gevormd dat deze de stabiliteit bij hogere snelheden moet vergroten.

Honda VFR1200F