Zoeken

Uit de praktijk: Zadeltassen

Pagina 3

22 december 2006

Accessoires

Inhoudsopgave
Uit de praktijk: Zadeltassen
Pagina 2
Pagina 3
Pagina 4
Pagina 5
Pagina 6

Dane Langa

Kenmerkend aan de Langa zijn de schuinlopende ritsen. Hierdoor is in een beweging de bovenzijde over de gehele breedte open te maken en de bagage dus eenvoudig en goed toegankelijk. Het hoofdvak is daarnaast nog te vergroten met een, eveneens schuin lopende, rits.



In de ijver, voorafgaand aan de reis, alle spullen op de juiste plaats te krijgen was het noodzakelijk deze set tassen bij de juiste redacteur te krijgen; met een FZ6 tot onze beschikking leek dat geen enkel punt, het is een kwestie van de tassen vlot op de motor leggen en pendelen. Echter, een lege zijtas meenemen op een motor met seatpipes is geen goed idee en het eerste ongelukje diende zich al snel aan. De achterkant was door de rijwind verschoven, vóór de uitlaatmond gekomen en deze had de nodige schade aangericht. Dit benadrukt echter pijnlijk goed dat niet alleen een juiste bevestiging cruciaal is, maar ook de noodzaak goed op dergelijke zaken te letten bij aanschaf. Kies niet de eerste tas die je tegenkomt, maar probeer een aantal en neem de best passende. Dit voorkomt vervelende verrassingen.

 Montage
Zoals duidelijk zichtbaar op de foto"s zitten de hoofdmontagebanden niet volledig aan de bovenzijde van de tas. Dit om te voorkomen dat de tas teveel naar binnen zou hangen op het moment dat deze zwaar beladen wordt. Bovendien komt de tas zo ook niet te laag te hangen, wat voor motoren met uitlaten opzij belangrijk is. In principe zijn deze tassen ook gemaakt voor een dergelijke setup; de zijkanten steunend tegen de zijkant van de motor en de tassen net boven de uitlaat. Het is aan de eigenaar te bepalen hoe de hoofdbanden lopen; onder de duozit dóór of er overheen. Er onderdoor staat netter en zit in theorie "vaster" maar het is geen noodzaak. De twee banden zijn afzonderlijk te verstellen om de tassen ook op taps toelopende motoren pas te maken. Met de bijgeleverde lusjes is -met enige creativiteit - de tas vervolgens aan weerszijden te zekeren.

Buitje
Ter bescherming tegen de elementen worden maar liefst vier hoezen meegeleverd; twee voor "kleine" uitvoering en twee voor de uitgeritste, full-size uitvoering. Nadeel hiervan is dat de hoezen zelf (je wilt ze immers snel bij de hand hebben in een noodgeval) al bijna een volledig zijvak innemen en je dus effectief nog maar één vak voor de "snel-gris"-spulletjes overhoudt. De hoezen zijn letterlijk voor waterbestendigheid: een kleine bui houd je er nog wel mee tegen, maar een echte hoosbui weet er toch een significante hoeveelheid water door te persen. Nu is dat niet omdat de hoes niet waterdicht zou zijn, maar het is onmogelijk om de hoes volledig sluitend om de tas heen te krijgen en aan de wielzijde weet het opspattende water dus toch een weg naar binnen te vinden. Bij aankomst in het hotel blijkt dan ook dat het overgrote deel van de inhoud niet droog is aangekomen.

Een leuk detail aan deze tas is het verborgen handvat, het verdwijnt achter een rits als je hem niet nodig hebt. Alles bij elkaar zorgt dit voor een strak en goed aansluitend geheel, met één kanttekening; je moet de juiste motor hebben.

Bijzonderheden:

  • Afmetingen en inhoud niet bekend
  • Reflectiebies en reflecterend vlak aan achterzijde
  • Extra zijvak
  • Hitteschild aan onderzijde
  • Diverse bevestigingspunten
  • Twee maten regenhoezen i.v.m variabel volume
  • Grote opening voor eenvoudig in- en uitpakken 
     

Adviesprijs:

  € 149,00

Meer info:

www.motoport.nl