Test: Honda CB600F Hornet Acid Edition
Honda CB600F Hornet 'Acid Edition': vliegensvlug zonder te steken
Inhoudsopgave |
---|
Test: Honda CB600F Hornet Acid Edition |
steken of brommen? |
zijdezachte krachtsexplosie |
conclusie |
technische gegevens |
De Honda CB600F Hornet, net als het in 1998 op de markt gebrachte eerste model, een motor voor rijders die op zoek zijn naar een praktische nakedbike die ook de sportieve nood bedient. De aanduiding Hornet moet duidelijk maken dat het niet zomaar een tam cb’tje betreft, maar een sportieve motor met een angel. Volgens Wikipedia wordt de horzel vaak verward met de welbekende bloedzuigende daas of de stekende hoornaar. Steken is iets wat de horzel volgens de website niet kan wegens het juist ontbreken van een angel. Of de nieuwe Hornet eer doet aan z’n logo, een insect met angel, of meer lijkt op z’n natuurlijke equivalent, een eng uitziend beest wat in realiteit niet meer is dan een grote vlieg moet nog blijken. Feit is wel dat de door ons geteste Hornet in de speciale Acid Edition direct verwarring weet te zaaien.
Bij de importeur aangekomen wordt me gevraagd welke motor ik op kom halen. “De nieuwe Hornet, die groene.” Zeg ik. Met een grijns word ik verbeterd: “Een groene? Geel bedoel je?” Ja joh, geel, ook goed als jullie dat willen, weet ik veel. En inderdaad als ik de Hornet zie is deze inderdaad voorzien van een gele laklaag. Als ik er omheen loop krap ik me toch nog een keer op m’n hoofd, want nu is’ie toch weer groen, of niet? Even later in het zonnetje weet een collega het beter te benoemen. “Hé leuke kleur! Een soort greel.” Greel ja, laten we het daar maar even bij houden. Komt wat makkelijk je mond uit dan de officiële benaming ‘Pearl Acid Yellow’. Wat in ieder geval duidelijk is, is dat dit een opvallende kleur is die zelfs in het donker blijft stralen. Om toe te voegen aan de verwarring: de hierboven genoemde kleur is standaard voor de nieuwe Hornet. De motor die wij meekregen van Honda is de speciale ‘Acid Edition’. Dit houdt niet alleen in dat de motor in dezelfde aparte kleur wordt gespoten, maar tegen meerprijs wordt geleverd met accessoires voorzien van het Hornet logo zoals een duo-seat cover, tweekleurig achterspatbord, alcantara zadel en motorhoes. Prijs voor deze extra’s is €599,-. Uiteraard aan de koper of de extra’s dit waard zijn.Het ziet er in ieder geval een stuk strakker uit en maakt de nieuwe Hornet helemaal af.Geel, of greel, moet dan wel je ding zijn. Het optionele Combined ABS is trouwens geen onderdeel van dit pakket en kost nog eens €200,- extra.
Tekst: Thomas Reedijk
Foto's: Vincent Burger