Zoeken

Test: Kawasaki Z e-1

Lineair

20 februari 2024

Het rijden op deze Kawasaki voelt heel natuurlijk aan. Het vermogen wordt lineair en soepel afgegeven. In de normale Road-modus is de acceleratie misschien wat bescheiden, maar met de e-boost knop ingedrukt, voelt het als een krachtige duw in de rug, waardoor je gemakkelijk ander verkeer achter je laat tijdens het accelereren. Om oververhitting te voorkomen heb je Ja lach maar, totdat emissievrije binnensteden een feit zijn. Dan piep je wel anders...15 seconden de beschikking over de e-boost, maar dit blijkt in de praktijk meer dan genoeg. Eenmaal op snelheid schakel je de knop uit en rij je geruisloos met het andere verkeer mee. 

Na het opgebruiken van de 15 seconden kun je de knop trouwens direct weer gebruiken; pas als de accucapaciteit onder de 30% zakt, wordt de e-boost-functie uitgeschakeld. Uiteraard is het herhaaldelijk gebruik van deze knop niet bevorderlijk voor de actieradius. In de stad kun je prima uit de voeten in de Road-modus met een topsnelheid van 79 km/u of zelfs de ECO-modus met een topsnelheid van 59 km/u. Wil je toch wat meer kracht om vlot in te halen, dan kun je ook in de ECO-modus de e-boost gebruiken en wordt de topsnelheid verhoogd naar 69 km/u. 

Wat betreft het rijwielgedeelte voelt het aan als een conventionele Kawasaki, wat niet verwonderlijk is, gezien het gebruik van frames en vering van de eerdergenoemde 400-modellen. De Z e-1 gedraagt zich als een 400-model, wat betekent dat je te maken hebt met een
Overduidelijk Sugomi, overduidelijk Z

Het bekende TFT-display, maar dan met andere info. Boostknop net als de Hybrid

De zit wijkt niet veel af van een Z400. In het frame huist de batterij, de elektromotor zit er achter

De batterijen kunnen worden gedemonteerd en thuis (of op kantoor) worden geladen
goed sturende, lichtvoetige motorfiets. Ook het comfort is uitstekend, waardoor je gemakkelijk langere ritten comfortabel kunt volbrengen. Natuurlijk hangt dit af van de werkelijke actieradius, waarvoor Kawasaki 72 km (WMTC) opgeeft. Tijdens onze testrit hebben we gemerkt dat dit onder ongunstige weersomstandigheden en frequent gebruik van de e-boost snel afneemt. 

Hoe de actieradius zich onder normale omstandigheden zal gedragen, met inbegrip van het vaak sportieve rijgedrag van motorjournalisten, moeten we het antwoord op schuldig blijven. Maar daar komen we zeker op terug zodra de Nederlandse importeur een demo beschikbaar heeft en we hopelijk van het gure winterweer (voor zover je het nog winter mag noemen) zijn verlost. 

Waar we verder niet op terug hoeven te komen zijn de uitstekende remmen die Kawasaki op deze e-1 monteert. Met aan de voorzijde een schijfrem met een diameter van 290mm en aan de achterzijde een exemplaar met een diameter van 220mm. Aan pure remkracht is geen gebrek, al valt er met een vooruitziende blik ook prima op de motor af te remmen via het regenereersysteem waarmee je direct weer wat energie terugwint.