Zoeken

Test: Kawasaki Z e-1

Elektrische Revolutie

20 februari 2024
Het afgelopen jaar lanceerde Kawasaki als eerste van de gevestigde orde twee elektrisch aangedreven modellen: de Ninja e-1 en Z e-1. Net buiten Brussel, bij Kawasaki dealer Deschouwer 2.0 in Zemst, had Team Green voor ons een eerste kennismaking met de Naked versie georganiseerd.

Een reeks e-1's stond klaar voor een select gezelschap om aan een eerste test te worden onderworpen. We kozen voor de Z-versie van de e-1, hoewel er ook een enkele Ninja aanwezig was, die technisch identiek is aan de Z. Voor een eerste indruk maakte dit weinig verschil. Wat vooral opvalt, is dat de nieuwe Z duidelijk herkenbaar is als Kawasaki (net als de Ninja), in het geval van de Z mede dankzij de gebruikte Sugomi-styling die we al kennen van andere Z-modellen. 

Deze nieuwe e-1's zijn bedoeld voor potentiële rijders met een A1-rijbewijs (of een B-rijbewijs in België) die geïnteresseerd zijn in vooruitstrevende technologie. De nieuwe Kawasaki's vallen in het zogenaamde 125cc-equivalente segment, dat in België natuurlijk aanzienlijk is, maar ook in Nederland een bescheiden groei vertoont. Er zijn ook A2-modellen beschikbaar, zoals de CE04 van BMW en bepaalde modellen van Zero, maar deze hebben aanzienlijk hogere prijskaartjes dan de nieuwe elektrische Kawasaki's. Om direct ter zake te komen: de Z e-1 is verkrijgbaar in Nederland en België vanaf €8.439,- en de Ninja e-1 vanaf €9.039,-.

Tekst: Raymon de Kruijff
Fotografie: Kawasaki, Thierry Dricot