Zoeken

Test: Honda CBR1000RR-R Fireblade SP

The Power of Dreams!

28 maart 2024
Met de introductie van de nieuwe 2024 CBR1000RR-R Fireblade SP laat Honda er géén enkel twijfel over bestaan, alles is uit de kast getrokken om op het hoogste niveau in het op productie motoren gebaseerde WK superbike mee te strijden. Onze man Ron Huijs reed ermee op het circuit van Portimão en om te zeggen dat hij serieus onder de indruk was, is een enorm understatement.

Het is alweer vier jaar geleden dat Honda de CBR1000RR Fireblade compleet vernieuwde, met als doel de wereldtitel in het WK Superbike, of op z’n minst voorin mee te strijden, en om z’n race-aspiraties te onderstrepen werd er een extra R aan toegevoegd. Buiten enkele topklasseringen met het FCC TSR Honda team in het EWC (Endurance World Championship) waren tot dan met eerdere Fireblades 218 pk en dan nog poesvriendelijk aanvoelen. Dat kan alleen Hondagrote internationale successen uitgebleven, en dat was Honda meer dan zat.

De 2020 CBR1000RR-R Fireblade werd dan ook van de grond af aan nieuw opgebouwd, waarbij het rijwielgedeelte van de RC213V-S, Honda’s eigen ‘straatlegale MotoGP-machine’ de belangrijkste inspiratiebron was. In combinatie met een zéér geavanceerd elektronica pakket en een geoptimaliseerde aerodynamica had dit in een nieuwe Superbike met een ongekend hoog race-DNA geresulteerd. Successen bleven echter opnieuw uit, waardoor in 2022, het jaar dat z’n 30e verjaardag werd gevierd, de Fireblade een waaier aan gedetailleerde updates kreeg, maar opnieuw bleek het niet voldoende te zijn. En dus heeft Honda voor 2024 de Fireblade opnieuw grondig vernieuwd. Zó grondig dat je beter kunt spreken van een compleet nieuwe fiets. 

 

Tekst: Ron Huijs
Fotografie: Honda