Zoeken

Test: Yamaha Tricity 300

Kind kan de was doen

6 augustus 2020

Waar dit alles toe heeft geresulteerd? In een scooter die snel genoeg is om met het dagelijkse verkeer mee te komen, ook op de snelweg. Wij wisten er op een relatief verlaten A2 142 km/u uit te persen en dat is nog altijd 12 km/u harder dan in daar in de avond- en nachturen is toegestaan. De Tricity 300 doet dat bovendien in alle comfort, waardoor ook afstanden als Groningen Maastricht in een ruk kunnen worden gedaan zonder half gebroken af te stappen. Wel is het jammer dat Yamaha de Tricity 300 niet van cruise control heeft voorzien, juist omdat je op een scooter vanwege de CVT (Continu Variabele Transmissie) transmissie geen gevoel "Dus ik kom die bocht uit", krijgt zo een extra dimensievoor snelheid hebt en daardoor al snel de maximum snelheid overschrijdt. Waar we echter enorm, zo niet het meest van onder de indruk zijn, is het verbruik. Hoe goed we ook ons best hebben gedaan, het is ons niet gelukt om een verbruik te realiseren boven de 1 op 25 (voor de Belgen onder ons: 4 liter op 100 km).De meest ongunstige waarde lag op 1:25,8 en was meteen de enige waarde die boven de 1 op 30 werd genoteerd. Bij een normale rijstijl kwamen we op een verbruik van 1 op 33 uit, wat geheel in lijn was met de 3,1 liter in het display.

Cruise control mag deze Tricity 300 dan wel vreemd zijn, maar Yamaha heeft z’n LMW Maxiscooter wel van tractiecontrole en Yamaha’s unieke Unified Braking System voorzien, waardoor je er zeker van kunt zijn dat je te allen tijde de maximale grip tot je beschikking hebt. Onder acceleratie dankzij de tractiecontrole, die overigens geen enkel moment als hinderlijk is ervaren, en tijdens het remmen dankzij het UBS, dat nog een stap verder gaat dan conventioneel ABS doordat de remkracht over alle drie de wielen optimaal is gebalanceerd. 

Zoals bij elke scooter wordt met de rechter remhendel zowel voor- als achterrem bediend, waar het linkse remhendel alleen de achterrem bediend. Om aan de richtlijn van het B-rijbewijs te voldoen is de achterrem bovendien met een voetrem te bedienen, maar Yamaha is wel zo slim geweest om die rempedaal zo dicht mogelijk langs de tunnel te plaatsen, zodat ‘ie niet je rechtervoet in de weg zit en je zowel met de voeten naar voren als met je voeten naar beneden comfortabel zit.

Zo enorm als we onder de indruk zijn van de krachtige, soepele en echt superefficiënte BLUE CORE motor, zo gecharmeerd zijn we ook van de stuureigenschappen. Net als de Tricity 125 voelt deze 300 namelijk als een normale tweewielscooter aan, waar je bij een MP3 toch duidelijk voelt dat ‘ie twee voorwielen heeft. En dat is wat ons betreft z’n allergrootste pluspunt ten opzichte van z’n Italiaanse concurrent. Dat verschil merk je met name in bochten wanneer het asfalt minder strak is en het bij een MP3
Unieke voorwielophanging, die ervoor zorgt dat de driewieler als een tweewielscooter voelt en rijdt

Geloof ons, met een verbruik van 1 op 33 hoef je het linkse klepje niet vaak te openen. Plek zat onder 't zadel.

BLUE CORE, dus superzuinig. Oh, hadden we dat al gezegd? Is trouwens ook goed voor het milieu, superzuinig betekent een lage CO2 uitstoot 
alsof het stuurmechanisme de controle overneemt. Vanwege de parallellogramconstructie is bij een MP3 de hellingshoek begrensd en kun je dus niet platter dan de constructie toelaat. Zo niet dus bij een Tricity, die zoals gezegd in de bochten als een normale tweewielscooter aanvoelt en daarnaast ook een onbegrensde hellingshoek heeft. Vooruit, d’r komt een moment dat de vloerplaat contact met moeder aarde maakt, maar dan zal je wel verdomd goed je best moeten doen. 

In tegenstelling tot de Piaggio en Peugeot, die met kleinere voorwielen zijn uitgerust, heeft Yamaha zowel voor als achter 14 inch wielen toegepast, die in combinatie met de gezamenlijk met Bridgestone ontwikkelde banden volgens Yamaha een aantal voordelen bieden: meer tractie, slijtvastheid en betere prestaties bij nat weer, in combinatie met soepel rijgedrag en een betrouwbare wegligging. Nu zullen we die eerste punten voor waarheid aan moeten nemen – tractie hebben we weliswaar geen enkel moment gebrek aan gehad, maar over slijtvastheid en prestaties bij regen kunnen we door gebrek aan extreem veel rijkilometers en regen geen uitspraken doen – maar dat de Tricity 300 soepel stuurt en veel vertrouwen geeft staat buiten kijf. 

Wees niet verbaast als je dit in de toekomst vaker in het verkeer gaat tegenkomen. Die Tricity 200 dan hè

Net als de MP3 is ook de Tricity 300 van een kantelvergrendeling voorzien, die door Yamaha tot Standing Assist System is gedoopt. Bij een snelheid lager dan 12 km/u kan de kantelvergrendeling worden geactiveerd, zodra je vervolgens gas geeft wordt het automatisch ontgrendeld. En dat is verdomd handig in fileverkeer. Yamaha heeft er trouwens voor gekozen om alleen het kantelsysteem te vergrendelen en niet de voorvering, waardoor de Tricity nog in beperkte mate heen en weer te bewegen is, waar de MP3 eenmaal vergrendeld echt superstar is. Ten opzichte van het MP3 systeem vergt het wel meer oefening om de driewieler tot stilstand te krijgen zonder ook maar een voet aan de grond te zetten (en bij groen weer weg te rijden), maar dat eenmaal onder de knie maken we d’r al snel een hobby van om te proberen de voeten niet meer aan de grond te zetten.