Zoeken

Test: Yamaha Tricity 300

Meesterzet

6 augustus 2020
Zes jaar na de lancering van de eerste Tricity heeft Yamaha z’n LMW familie uitgebreid met de Tricity 300. En ’t eindelijk over een andere boeg gegooid. In tegenstelling tot de eerdere Tricity modellen is de Tricity 300 namelijk wél geschikt voor het B-rijbewijs en dat is een meesterzet geweest.

We schrijven het jaar 2006 als Piaggio vriend en vijand doet verbazen met de lancering van de MP3, acroniem voor Moto Piaggio a 3 ruote, oftewel in goed Nederlands “een Piaggio motor met drie wielen”. De MP3 werd door de Italianen neergezet als ideale scooter voor in en rond de stad, om het simpele feit dat 2 voorwielen meer grip bieden dan 1 en de door diesel en olie vervuilde wegen in ’s werelds metropolen best wel glad kunnen zijn. Klinkt logisch, maar toch zou het duren tot 2008 voordat de verkoop Kijk, zonder steuntjes...van de MP3 in een stroomversnelling kwam. Met dank aan een Duitse werktuigbouwkundige, die door de spoorbreedte van 420 naar 465 mm te verbreden de MP3 geschikt voor het B-rijbewijs had gemaakt.

Dat was Piaggio niet ontgaan en amper twee jaar later, we schrijven het jaar 2008 werd MP3 LT gelanceerd, als in Large Tread, grote spoorbreedte. Dat bleek een gouden zet. Binnen no-time groeide de MP3 LT uit tot de meest verkochte motorscooter in steden als Parijs, maar ook in ons eigen kikkerlandje waren de MP3’s niet aan te slepen. In een tijd dat Supersports nog steeds ongekend populair waren en er alleen al van de GSX-R familie meer dan 500 over de toonbank gingen werden er meer dan 750 MP3’s aan de man gebracht.

Het was dan ook niet de vraag of, maar wanneer de concurrentie hier op in zou gaan spelen. Het Franse Peugeot, met name in eigen land zeer succesvol met motorscooters, lanceerde in 2013 de Metropolis 400i, een jaar later kwam Yamaha met de Tricity. In tegenstelling tot Piaggio en Peugeot had Yamaha het over een compleet andere boeg gegooid: geen spoorbreedte van 465 mm, maar slechts 385 mm, waardoor hij rijbewijs-technisch als normale motorfiets werd gezien. En ook als een normale motorscooter voelde en reed, maar dan eentje met twee voorwielen.

De reden voor Yamaha’s keuze zal tweeledig zijn geweest. Enerzijds had de nieuwe rijbewijsrichtlijn, die op 19 januari 2013 van kracht was gegaan, de maas in de wet gedicht die dit soort driewielers geschikt voor het B-rijbewijs had gemaakt, tegelijkertijd was het in veel Europese landen wel toegestaan om een 125cc motorfiets te besturen met het autorijbewijs. De Tricity werd echter niet het beoogde succes, maar Yamaha gaf desondanks aan te blijven investeren in het LMW platform (Leaning Multi Wheel) en lanceerde in 2016 de Tricity 155, waarmee je dankzij z’n iets grotere cilinderinhoud in scooterland bij uitstek Italië wel de snelweg op mocht gaan. Hoewel bij ons in Nederland niet op de markt gebracht zette dat de Tricity in Europa wél op de kaart: de afgelopen vier jaar zijn er in Europa meer dan 15.000 Tricity’s verkocht.

Tekst: Ed Smits
Fotografie: Anita van Rooijen