Zoeken

Test: MASH Family Side

Totaal anders

19 juli 2017

Nu was mijn ervaring wat zijspanrijden betreft welgeteld 0.0 en daar was ik niet de enige in, van het aanwezige journalistengarde bleken er welgeteld slechts twee al eerder met een zijspan te hebben gereden. Om dat te ondervangen was door MASH een spoedcursus zijspanrijden geregeld aan de rand van de Sallandse Heuvelrug. “Zijspanrijden is haast het tegenovergestelde van gewoon motorrijden,” begint KNMV-instructrice en zijspanspecialiste Anke Krol haar betoog. “Welgeteld 1 minuut en dan meteen dit. Freaks is weer eens op padWaar je bij een normale motor bij een bocht naar rechts de rechterkant van het stuur van je af moet drukken zal je dat bij een zijspan met de linkerkant van het stuur moeten doen, anders ga je toch echt de verkeerde kant op.” De zijspanbak is in feite een enorme stoorzender en werd vertragend als er wordt geaccelereerd of afgeremd. Met als resultaat dat hoe harder je optrekt, hoe meer het zijspan naar rechts wil gaan en hoe harder je remt, hoe meer het zijspan naar links wil gaan. Het enige moment dat een zijspan in balans is, is als er sprake is van een constante snelheid, maar in de praktijk zijn die momenten erg spaarzaam, waardoor je eigenlijk continue aan het corrigeren bent. En dat is inderdaad weer het tegenovergestelde van een normale motor, die in principe alleen maar rechtdoor wil gaan totdat je ‘m opdracht geeft iets anders te doen.

Het grote verschil tussen het FJR1300 EML zijspan van Anke en de MASH Family Side is dat het Franse zijspan van normale motorbanden is voorzien – het zijspanwiel is wat afmeting en band betreft gelijk aan het voorwiel, de voor- en achterband zijn identiek aan de Five Hundred – waar bij custom build zijspannen veelal brede autobanden worden toegepast, al dan niet in combinatie met een andere voorwielophanging. Omdat een zijspan geen hellingshoek maakt en het contactvlak van brede autobanden veel groter is.
Prima vertoeven op 't retrozadel en ook in de bak zit 't best wel luxe

Voor zijspanbegrippen mag 't een koopje zijn, maar dat is aan z'n afwerking niet af te lezen

We hebben ze niet geteld, maar d'r gaan aardig wat sixpacks in de kofferbak 
Zo niet dus deze MASH Family Side, wat ‘m meteen een stuk gevoeliger maakt voor wat het optillen van de bak betreft. Waar bij het FJR EML zijspan tijdens de oefeningen op het parkeerterrein alleen bij extreem korte en relatief snel genomen rechtsomkeert het zijspanwiel heel kort even het contact met moeder aarde verloor hief de MASH Family Side al bij de eerste bocht naar rechts heel spontaan het zijspanwiel in de lucht. Ondanks dat door MASH uit voorzorg al 75 kg ballast in de kofferbak van het zijspan was gedaan.

Dat klinkt als niet fijn, maar persoonlijk vond ik het wel vet om al binnen vijf minuten met de Family Side op twee wielen over het parkeerterrein te rijden, hoewel daar ook precies het gevaar schuilt, aldus Anke tijdens de spoedcursus. “Op het moment dat je dénkt dat je het kunt en je hard wilt gaan, gaat het vaak mis. Een verkeerde reactie en voor je het weet doe en sta je ineens met de neus de andere kant op, of knal je in een worstcasescenario ineens vol op een tegenligger.” Een te hard genomen bocht naar rechts kan resulteren in een zijspanwiel dat het contact met moeder aarde verliest, maar volgens Anke schuilt het gevaar toch echt in de linkerbocht. Een linkerbocht moet je remmend ingaan, terwijl je om een bocht naar rechts te moeten nemen Relaxt en onthaastend. Om een of andere reden gaat dat gemakkelijker met een vrouw in de bakjuist op het gas zult moeten gaan. Hoe groter de acceleratie of vertraging, hoe meer dat het zijspan naar rechts of naar links wil gaan en hoe zwaarder de zijspancombinatie, hoe groter de krachten zullen zijn.

Toch, hoe moeilijk zijspanrijden ook is – eerlijk gezegd is het onbegrijpelijk dat enkel een motorrijbewijs volstaat om met een zijspan op pad te gaan, ondanks dat een zijspan in alles het tegenovergestelde van een motor is - zeker voor beginners is juist deze MASH Family Side een ideale keus. Juist omdat ‘ie enerzijds niet bijster veel vermogen heeft en anderzijds rijklaar nog geen 250 kilo weegt. Net als de Five Hundred (en alle andere 400cc modellen) wordt de Family side opgegeven voor een topvermogen van slechts 27 pk bij 7.000 toeren per minuut, waardoor je geen zinderend snelle acceleratie met bijbehorende krachtenspel in het stuur is te verwachten, net als dat de remmen niet van
Geef jij nou maar gas, ik weet hoe het werkt in de bak 

Merk je het verschil? Gaat veel beter zo, toch?
MotoGP niveau zijn. Nee, dit zijspan rijd je eigenlijk precies als al die andere MASH modellen: relaxt en onthaastend. En net als voor die andere MASH modellen geldt ook hier dat dit motorrijden op z’n puurst is. Twee wielen, erm… in dit geval dus drie, een motorblok en een stuur, alsof de tijd vijftig jaar heeft stilgestaan.

De Sallandse Heuvelrug is dan ook het perfecte toneel voor de Family Side. De glooiende heide straalt enorme rust uit en op de 60 km weg is amper verkeer, waardoor het maximaal genieten is van de Family Side. Dit is het ideale werkgebied van dit Franse span, buitenwegen met een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur en laten dat nou precies de zones zijn die de afgelopen decennia overal in Nederland als paddenstoelen uit de grond zijn geschoten. Doorgaande 80 km/u wegen zijn trouwens ook prima te doen, zolang je maar niet een dikke Audi volgen moet die wel een idee heeft voor een leuke fotospot en even wil laten zien dat ‘ie best wel poken kan, maar buiten dat heeft de Family Side geen enkele moeite met het normale verkeer. Een kort uitstapje op de snelweg zat er niet in, maar dat lijkt me ook niet aan te bevelen, daarvoor zal z’n topsnelheid simpelweg te laag zijn. Hoewel je natuurlijk nog altijd met 90 per uur achter een vrachtauto kunt gaan hangen, mocht je toch per se de snelweg op willen (of erger, moeten) gaan.


Soms is 't niet erg om alleen op pad te zijn...