Zoeken

Test: MASH Family Side

Groeien als kool

19 juli 2017

Het gaat goed met MASH. In de vijf jaar tijd dat het Franse merk nu bestaat is het in eigen land al sinds 2013 marktleider in het 125cc motorfiets segment en laat daarmee KTM met z’n goed geoliede marketingmachine en 125 Duke ver achter zich. Waar de andere Europeanen zich op premium of zelfs premium onder de premium hebben gericht – met bijbehorende exorbitante prijskaartjes – richtte MASH zich juist op betaalbare fietsen met no-nonsense techniek.
Chickies oppikken gaat stukken makkelijker met een zijspan

Extra helm in de kofferbak en rijden maar. En ze vinden 't allemaal te wauw
Motorrijden zoals motorrijden bedoeld is, twee wielen, een blok, een stuur en that’s that. Van de eerste Neo Retro, de 125cc Seventy, werden in 2012 800 units aan de (Franse) man gebracht, maar daarna kwam het merk in een stroomversnelling. In de periode 2013/2014 werden de 125cc Seventy Five en 125cc Cafe Racer op de markt gezet en groeide de productie tot 2.500 units, waarmee MASH zoals gezegd markleider werd in het 125cc motorfiets segment.

Voor modeljaar 2015 werd de range met vier nieuwe modellen uitgebreid, naast een Black Edition van de Seventy Five kwamen de Fransen met een 250cc Two Fifty, een 400cc Five Hundred en op basis van datzelfde motorblok een 400cc Adventure. De voorzichtige export van 2014 breidde zich uit naar maar liefst 9 landen, wat de verkoop naar in totaal 5.000 units deed stijgen. Ofwel, meer dan Guzzi menig jaar in Mandello del Lario heeft gedaan. Voor modeljaar 2016 kwamen er een Black, Brown en Red Edition van de 125cc Seventy Five, een 250cc Cafe Racer, een 400cc TT40 en een 400cc Scrambler bij, groeide de productie naar 6.000 stuks en werden de motoren naar elf landen geëxporteerd, terwijl in Frankrijk MASH marktleider in het 125cc motorfiets segment bleef. De export groeide naar in totaal 18 Europese landen uit, plus het Afrikaanse Madagaskar. Ook bij ons in de Benelux doet MASH het goed, Maar ja, je loopt wél kans dat in ene je collega begint te zeuren en dan moet je ookin het eerste half jaar groeiden de registraties in Nederland met 100%, terwijl in België waar het merk al langer op de markt was een groei in het aantal registraties van 71,6% werd gerealiseerd.

De succesformule van MASH is slim en doordacht. Bij moederbedrijf Societe d’Importation de Motos en Accessoires, afgekort SIMA, is een toegewijde R&D afdeling verantwoordelijk voor het ontwerp, de bouw en de ontwikkeling van alle prototypes en wordt elk prototype tot productiemodel uitgekristalliseerd, waarna de definitieve productie bij een Chinese partner wordt gedaan. Het afgelopen jaar draaide in in Beaune ten zuiden van Dijon gevestigde SIMA met in totaal 40 man personeel een omzet van 25 miljoen euro. In het aangelegen 2.000 m2 grote magazijn liggen meer dan 50.000 onderdeelnummers opgeslagen, ofwel 2 miljoen euro aan reservedelen die binnen 24 uur naar Europese dealers kunnen worden uitgeleverd. Het hele jaar
Hoezo retro? Simpel maar wel doordacht, die handrem

Ze lijken niet alleen op elkaar, maar zijn ook écht hetzelfde. Buiten de wielnaaf dan. 

Beetje comfort willen we wel hebben, dus afgevoerde bak

27,6 pk proest de 397 cc tweecilinder eruit. Dat knopje is dus om de achteruit te ontgrendelen
door zijn in het magazijn tussen de 2.000 en 3.000 nieuwe motoren in kratten opgeslagen. En daar houdt het niet bij op, in inmiddels 10 Franse steden is een MASH Center geopend – net als bijvoorbeeld Ducati met de Scrambler store en Piaggio met de Vespa en Moto Guzzi store heeft gedaan, volgens de Benelux importeur is het een kwestie van tijd totdat in Amsterdam of Brussel een MASH Center wordt geopend.

Voor 2017 heeft MASH zich een totale verkoop van 8.000 motoren ten doel gesteld en om dat te realiseren is het assortiment motorfietsen nog verder uitgebreid en hebben de Fransen er zelfs een zijspan aan toegevoegd, de Family Side, waarmee op de mooie en altijd glooiende Sallandse Heuvelrug kon worden kennisgemaakt. Basis van de Family Side is de 400cc Five Hundred, een luchtgekoelde eencilinder Neo Retro Naked met 397cc longinhoud, die 27,6 pk bij 7.000 omwentelingen levert, met een maximum koppel van 30 Nm bij 5.500 toeren per minuut, waar kort gezegd een zijspan aan is gehangen. Rijwieltechnisch en qua geometrie zijn de verschillen ten opzichte van de Five Hundred dan ook nihil, het enige wat in de technische specificaties te ontdekken valt is een grotere remschijf in het achterwiel en de toevoeging van een stuurdemper. De enige écht grondig aanpassingen die aan het frame van de Five Hundred zijn gedaan hebben betrekking tot de montage van de zijspanbak, die ruimte biedt aan een volwassen persoon. Voor extra veiligheid is een heupgordel voorzien, terwijl voor langs de rand van de bak nog een handgreep is geplaatst. Uiteraard kan de stoel desgewenst naar voren of naar achteren worden geschoven. Handig is ook dat aan de vijfbak een extra achteruit is gekoppeld, die onder de eerste versnelling is geplaatst en via een kabel aan het stuur kan worden ontgrendeld.