Zoeken

Test: KTM 1290 Super Adventure S

Legendarisch

22 februari 2017

2017, twee jaar nadat KTM z’n eerste Super Adventure aan het publiek presenteerde. Tevens twee jaar nadat de eerste ‘kleine’ Adventure z’n intrede deed in de vorm van de 1050 Adventure. Nu zijn ze terug, in gewijzigde vorm. Twee jaar later, waarin toch veel is gebeurd. Alles wat we destijds voorgeschoteld kregen van de Super Adventure, nu Super Adventure T geheten, Wat denk je zelf? BRAAAAAAAAAPaangevuld met alle technologie die we in de tussentijd er bij hebben gekregen. Dat is alles wat KTM in de Super Duke GT heeft gestopt en nóg meer, want van daar zijn we opnieuw een jaar verder. En nu wordt het interessant, want KTM heeft een duidelijk idee over de ingeslagen weg.

We maken even een splitsing en komen in een ander artikel snel terug op de 1090, dan concentreren we ons nu zo veel mogelijk op de 1290 S. Maar niet voordat we nog iets toegelicht hebben. Voor 2017 pakt KTM namelijk uit met maar liefst vijf verschillende modellen. Binnen de Adventure reeks, welteverstaan. Dan is het moeilijk terugdenken naar die eerste oer-Adventure, de eerste motor die de naam droeg. Gebaseerd op de 640 ééncilinder, was de 640 Adventure zo puur als maar zijn kon. Alsof Kinigadner ‘m zelf voor het weekend nog effe snel vanuit Dakar had teruggereden, Oh Lord, won't you buy me... a KTM 1290 Adventure S? Mooier wordt het liedje er niet van, die naamzo dicht stond ‘ie bij de ruige offroadmachine. Met een koplampje, kenteken en soort van legale demper (destijds) kon ’t er net mee door bij de RDW en kon je dus je eigen KTM voor de wijde wereld kopen. Gevolgd door 950, 990 en 1190 bleef het nog redelijk eenvoudig.

Totdat twee jaar geleden de 1290 z’n intrede deed, want nu had je ineens keus. Nu hadden we plots tweemaal 1190, een R en een gewone, en een 1290 Super Adventure, met werkelijk álles waar KTM ‘m mee vol kon hangen. Op dat moment was de 1290 de meest hi-tech machine in het hele gamma, met zelfs nog meer foefjes dan de Super Duke. En direct werd er aan de andere kant van het spectrum ook gedacht aan de iets kleinere beurs in de vorm van de 1050, een soort uitgeklede ‘instapversie’. Die 1290 van toen heet nu 1290 T en wordt vanaf nu aangevuld met de 1290 S. Net wat minder dik, kleiner ruitje, hier en daar een beetje slanker, maar dat wordt al snel gecompenseerd door de doorgevoerde aanpassingen aan elektronica,
In één oogopslag het belangrijkste verschil. En dan nog eentje als je er op zit

Schakelaars zijn ook weer nieuw en verbeterd. Zelfs de startknop is nog net even wat fraaier

Je ziet het niet eens, maar dit is dus een compleet nieuw systeem
die koplamp en overige details. De keuze wordt alleen maar uitgebreider, want nu hebben we in totaal vijf stuks: de 1090, de 1290 S, 1290 T en 1290 R en uiteindelijk de 1090 R. in die volgorde, van het meest ‘straat’ naar het meest ‘zand’. De 1090 R zou volgens KTM zelf nog het meest op een crossmotor met dik blok, koplamp en kenteken moeten lijken. En als we één ding weten van KTM is het dat ze het menen. Daarmee is er ook een waardig opvolger voor de inmiddels redelijk legendarische 950 Enduro, die precies hetzelfde doel had.

Gaan we meteen door naar de belangrijkste features want het zijn er nogal wat… het zal niemand ontgaan zijn dat KTM dit jaar strooit met nieuwe gezichten. Die koplamp springt nogal in beeld, zullen we maar zeggen. Full LED, want het is inmiddels 2017. Maar niet zonder nog even een extra zetje te krijgen van designbureau KISKA: zo’n high power LED heeft nogal een warmteontwikkeling, wat normaal gesproken wordt opgevangen door het te monteren op een flink stuk aluminium ter koeling. Zit je dus met een klomp metaal dat niks anders doet dan veel wegen en warmte afstaan. Daar heeft KTM een hekel aan, dus is de klomp metaal meegenomen in het ontwerp: de streep in het midden is niet alleen de koeling, maar ook de ophanging van de koplamp en meteen ook de hele voorzijde van het neusje. Tellers, ruitje, zijpanelen, Moesten we nog een keer zeggen dat Corsica best oké is voor motorrijders?alles is gemonteerd aan dit onderdeel en daarmee is het totaalgewicht binnen de perken gebleven. De opbouw van de lampen is ook doordacht: de bovenste twee (aan weerszijden) lampen zijn voor dim- en groot licht, daaronder vinden we de hellingshoekafhankelijke ‘cornering lights’ zoals we die ook al kennen van de 1290T. Hoe en hoe goed dat werkt komen we later op terug.

Daarachter vinden we het tweede in het oog springende feature: het full colour TFT display. Zoals je zou verwachten opent dit een compleet nieuw scala aan mogelijkheden en functies, inclusief het überhippe KTM My Ride; de connectie tussen je telefoon en de motor. Hiermee kun je niet alleen je mobiel koppelen aan bijvoorbeeld je navigatie en je intercom, maar kun je in het display dus ook zien wat er precies gebeurt. Een melding van een Whatsapp bericht bijvoorbeeld of gewoon een binnenkomend telefoongesprek. Niks zo vervelend als je moeder belt terwijl je motorrijdt, dus die druk je snel weer weg. Maar dat je maat, die zojuist nog pal achter je reed, ineens probeert te bellen, dat kon wel eens serieus zijn en dus neem je dat telefoontje maar aan. Het is maar een idee.