Zoeken

Test: Honda X-ADV

Uniek concept

1 mei 2017

“Het doel van ons ontwikkelingsconcept was duidelijk,” aldus Kenichi Misaki, Large Project Leader van de X-ADV, “Go Have Fun!” “We wilden een motor creëren met een avontuurlijke insteek, voorzien van alle praktische gemakken voor dagelijks gebruik in de stad, maar waarmee je tevens in het weekend even Te vet. Het is dat je d'r zo'n pokke-end voor moet rijden voordat je hier bentuit je dagelijkse routine kunt ontsnappen.” Je moet het Honda wel nageven,ze hebben wel lef getoond met deze unieke X-ADV. Want hoewel de avontuurlijke scooter technisch gezien is afgeleid van de Integra, de scootervariant van de NC-familie, en ‘ie de vormgeving van een scooter heeft, heb je totaal niet het gevoel met een scooter aan het rijden te zijn. Tenzij je naar beneden kijkt en je voeten op vloerplaten ziet rusten.

Verantwoordelijk voor het design van de X-ADV zijn de 49-jarige Daniele Lucchesi uit Rome en 44-jarige Maurizio Carbonara uit Venetië van Honda’s Europese R&D Center in Rome, die zich een week lang lieten opsluiten in een klooster om onder de geneugten van vooral veel rode wijn te brainstormen over een totaal nieuw en uniek concept. Een eerste schets was al snel op papier gezet, het uiteindelijke concept na al dat brainstormen week daar maar weinig van af. Het idee voor de X-ADV was strikt genomen trouwens daarvoor al ontstaan, toen Lucchesi op het Griekse eiland Ios op vakantie was en ‘m opviel dat ondanks dat op elke hoek van de straat scooters konden worden gehuurd, veel plaatsen op het eiland niet met die scooters konden worden bereikt. Lucchesi zag een gat in de markt en ging nadenken over een scooter waarmee je echt overal naar toe zou kunnen rijden, om als eerste op Manganari Beach te zijn. Een scooter die van alle gemakken voor dagelijks forenzen en rijden in de stad zou zijn voorzien, maar waarmee je ook nog verder kunt gaan als het asfalt ophoudt.

Alleen al wat looks betreft zijn de twee designers daar wat ons betreft voortreffelijk in geslaagd. De X-ADV oogt als een stoere SUV en laat dat nou net precies ook de bedoeling zijn geweest. Honda’s PR-man weet het tijdens de presentatie mooi te verwoorden en somt op wat je zoal met de X-ADV zou kunnen doen, als je dat zou willen. Het doet me denken aan die Volkswagen reclame van de Touareg, waar een eigenaar met trots vertelt “dat doet ‘ie, met gemak” wat de Touareg zo allemaal kan. Je zult deze weg maar moeten rijden om boodschappen bij de Carrefour te doenEn net als bij die Touareg zal 99% van de eigenaren dat nooit daadwerkelijk doen, maar daar gaat het niet om. Het gaat ‘m om wat ‘ie kan, niet wat je ermee doet. Om ons aan den lijve te laten ervaren dat de X-ADV echt anders is dan de rest – Honda sprak zelfs van de ultieme manier van vrijheid – had men voor ons een uniek programma samengesteld: niet met z’n allen achter een voorrijder over voor hem bekende wegen knallen, maar gewoon een TomTom met route en zoek het verder zelf maar uit. D’r is zelfs een zandweg dwars door het heuvellandschap in de route verwerkt, met voor wie dat te ver gaat een geasfalteerd alternatief.

 

Maar voordat we gaan rijden, eerst nog even terug naar dat ontwerp, dat – zo leert ons de volgende dag – echt alle aandacht voor zich op weet te eisen. Parkeer dit ding in de Amsterdamse P.C. Hoofdstraat en zekers te weten dat echt iedereen kijkt en een duimpje omhoogsteekt. Vooral de uitvoering in HRC kleuren (Pearl Glare White) waar wij mee rijden ziet er gewoon beregeil uit, slechts twee dingen ontbreken die ‘m helemaal af hadden gemaakt weet Vincent aan de telefoon al op te merken: een HRC sticker ergens op de kuip en goudkleurige spaakwielen, net als de Africa Twin waardoor de X-ADV zeker is geïnspireerd. Ook de rode (Victory Red) versie heeft nét zo’n avontuurlijke uitstraling, de Digital Silver Metallic en Matt Bullet Silver versies zijn meer ingetogen. Het tweede dat opvalt als je de X-ADV van dichtbij bestudeert is hoe het geheel ondanks de robuuste uitstraling tot in het kleinste detail perfect is afgewerkt. De handkappen zijn overgenomen van de Africa Twin en ook het taps toelopende stuur is van het ‘offroad’ kaliber, maar z’n vetstoere uitstraling heeft de X-ADV vooral te danken aan het stoere neusje met LED-verlichte koplamp, het hoge kontje met eveneens LED-verlicht achterlicht, de schuin omhoog geplaatste einddemper en niet te vergeten de spaakwielen, waarvan de spaken aan de buitenkant van de velg zijn geplaatst. Té vet.


Jdan vergeet je toch spontaan het pak melk?