Zoeken

Test: Honda X-ADV

Compleet anders

1 mei 2017

We zeiden het al, de X-ADV is in principe van de Integra afgeleid, maar buiten het blok komen beide scooters eigenlijk niks overeen. Volgens Honda is een nieuw buizenframe toegepast dat het mogelijk heeft gemaakt om forse opbergruimte onder het zadel te combineren met een ‘slechts’ 450 mm breed zadel. Om die ruimte onder het zadel zo groot mogelijk te maken is gekozen voor een 15” achterwiel, volgens Honda is de 21 liter opbergruimte groot genoeg voor een Adventure helm, wat inderdaad zo blijkt te zijn.
Het ruitje is in vijf standen te verstellen. Het display is afgeleid van de CFR450 Rally

Het DCT is een tikkie sportiever gemaakt en dat misstaat de X-ADV zeker niet

Smart Key, dus geen contactsleutel maar een afstandsbediening. Onder het zadel is een USB laadpunt

Jammer dat de handrem links zit, anders had je offroad nog meer kunnen stunten. Het klepje voor de tank hoeft volgens Honda pas na 350 kilometer worden geopend
Zoals bij een stoere ‘allroad’ machine hoort is aan de voorkant een 41 mm Showa upside-down voorvork voorzien die wat veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar is, aan de achterkant is een Pro-Link monoshock voorzien waarvan alleen de veervoorspanning in te stellen is. Opmerkelijk is dat Honda ten opzichte van de Integra de wielbasis heeft verlengd naar een serieuze 1.590 mm, om de motor offroad zoveel mogelijk stabiliteit te geven. Voordeel van de lange wielbasis was weer dat de naloop korter kon worden gehouden, waardoor de motor wat vlotter instuurt. Geheel in lijn met de robuuste allroad uitstraling heeft Honda de veerwegen op 153 mm voor en 150 mm achter gezet, voor het stoere zijn voor radiaal gemonteerde remklauwen voorzien.

 

Het eerste dat opvalt zodra je op de X-ADV plaatsneemt is dat ‘ie veel hoger dan een normale scooter zit. Honda heeft het zadel nu op 820 mm hoogte gezet (30 mm hoger dan de Integra), wat in combinatie met het best wel brede zadel maakt dat ik met m’n 1.72 mtr lengte maar net een voet aan de grond krijg. Voordeel van de hogere zit is wel dat je net als bij een SUV nu meer over het verkeer uitkijkt en bovendien meer bodemspeling hebt. Honda geeft een bodemvrijheid op van 162 mm, Door de week met de meute mee naar het werkwaar die bij de Integra ‘slechts’ 135 mm is. Niet alleen de bodemvrijheid is trouwens enorm, ook wat hellingshoeken betreft zul je behoorlijk je best moeten doen om de aan de middenbok geschroefde sluitbouten aan de grond te krijgen, maar daarover straks meer.

Vanuit het zadel heb je zicht op een LCD display in stijl met de CRF450 Rally machine, waar in een oogopslag alle beschikbare informatie is af te lezen, zonder dat het rommelig of te druk oogt. En dat is best knap, gezien de hoeveelheid informatie die beschikbaar is. Het enige waartussen kan worden geswitcht zijn de tripmeters. Ook over de positionering van de controlelampjes is nagedacht, bovenin zitten de lampjes van de indicatoren die ’t meest worden gebruikt (knippers en groot licht), onderin de lampjes van het motormanagement (koelvloeistof, olie en ECU) en dan is er nog een separaat display, net boven het stuur, waar de controlelampjes van handrem, Om in het weekend een avontuurlijk blokkie om te gaan. Dát is in een notendop de X-ADVABS, neutraal en Smart Key zijn ondergebracht. De knopjes aan het stuur zijn gelijk aan de rest van de NC-familie, rechts zit de schakelaar voor manueel/automaat en kan de rijmodus (D/S1-3) worden geselecteerd, links zitten de flippers om op en terug te schakelen.

Naar een contactslot kun je op de X-ADV lang zoeken, dat wil zeggen zo’n traditioneel slot waar je een contactsleutel insteekt. De X-ADV heeft namelijk een sleutelloos contact, dat Honda Smart Key heeft genoemd. Een concept dat vanuit de automotive industrie is overgewaaid en nu steeds meer ook door motorfabrikanten wordt toegepast. De traditionele sleutel heeft bij Smart Key plaatsgemaakt voor een afstandsbediening waarmee niet alleen de motor ‘op slot’ kan worden gezet, maar waarmee ook de alarmlichten kunnen worden bediend om snel je motor op de parking terug te vinden. Een handrem is rechts in de console aangebracht, de hendels voor voor- en achterrem zijn mooi instelbaar en ook het ruitje is eenvoudig in vijf standen te verstellen over een hoogte van 134 mm, waarbij het ruitje ook nog eens 11° steiler komt te staan.