Zoeken

Kawasaki Ninja 300 vs Z300, wat mag het worden?

Keuzes, keuzes

13 juni 2016

Kawasaki300-69

De verschillen zijn ook duidelijk: de Ninja heeft een volledige kuip, andere kroonplaat met lagere stuurhelften en spiegels op de stroomlijn, de Z300 een recht stuur met de spiegels daarop en.. is niet geheel zonder kuip, maar die houdt op onder de tank. Het voornaamste voelbare verschil zit ‘m in het stuur en de zithouding die daardoor afwijkt. Oh, moeten we wel even een kleine opmerking maken: mKawasaki Ninja 300Moeten we nou echt kiezen tussen deze twee? Echt!?ensen die boven het landelijk gemiddelde uitsteken kunnen op de Z300 mogelijk in de knoop komen met hun knieën: de zijpanelen van de Z lopen wijder uiteen dan de kuip van de Ninja en met lange stelten is dat niet te ontwijken of compenseren.

Blijft over dat beide machines zeer aangenaam aanvoelen als je er een been overheen zwaait. Ze zijn net iets kleiner dan gemiddeld, wat ze misschien ten onrechte het predicaat vrouwen- of beginnersmotor geeft, maar dat maakt ze ook erg… laagdrempelig. Alsof je op een brommer stapt, dat gevoel. Maar dan wel eentje die zich niet druk maakt om een top van 160 en daarbij ook nog gewoon strak blijft sturen. Het fysieke formaat geeft je bovendien nog een andere troef: je wordt er ontzettend baldadig van, durft ‘m in meer gaatjes te drukken dan op enig andere motor en omdat ze daarbij ook een bepaalde maten van onschuld uKawasaki Z300Maar ze zijn allebei zo leuk....itstralen kom je er naar alle waarschijnlijkheid net iets vaker mee weg ook. Dat is al driemaal win. Zo licht als ze zijn, zo licht sturen ze ook, dus is dat ook hét excuus om nog eens vaker de snelweg te vermijden. Nogmaals, het hoeft niet, maar het is wel des te leuker en lol is hun middelste naam. Als vanzelf vind je overal een excuus om een andere route te nemen, zo lang je maar de hoek om kunt.

Dat formaat blijft je wel bij en dat zal bij sommige mensen een punt kunnen worden, maar ik wijk wel vaker af van de norm en ik vind het prachtig. Je hebt écht het idee dat je hiermee met veel meer dingen wegkomt dan met een grote motor, dus dan neem je graag genoegen met het iets kleinere gevoel van de motor. Trekt toch zo weg als je op weg bent. In derde versnelling en hoger dan, want als je er nog niet aan gewend bent ben je snel geneigd de versnellingen verkeerd te gebruiken. En dan voelt het echt superkort aan: eerste gebruik je om van de stoep af te rijden, tweede om net niet meer om te vallen en op gewoon tempo de straat uitrijden doe je in derde. Kan ook allemaal en de motor laat merken dat ’t allemaal prima is, maar het wordt pas echt leuk als je een beetje meer vaart kunt maken. Dan komen namelijk ook de hogere toeren in het spel en daar moet je zijn. dan blijkt ineens dat elke versnelling een stuk langer is dan je dacht, of in elk geval het toerenbereik. En je dus ook per versnelling een stuk harder kunt gaan dan je van plan was. Tot het punt dat je op de snelweg rustig 130, 140 rijdt en nog goed kunt meekomen met het overige verkeer. Sterker, je hebt nog luxe veel gas en toeren over waar mee te spelen valt en dan is het helemaal geen kleine brommer meer. BKawasaki Ninja 300Al is het zo nog net even leuker!eetje twee gezichten, maar dat siert ‘m. Zie het meer als een verborgen talent.

Dat gaat natuurlijk op voor zowel de Z300 als de Ninja, waarbij je als groottoerist misschien toch wel eens het idee krijgt beter af te zijn met de windbescherming. Niet echt nodig, want ook de Z staat z’n mannetje en trekt je door tot nog hogere snelheden als het moet, je vangt alleen wat meer wind. Van voren, wel te verstaan. Zijdelings is de Ninja een kansloze windvanger, zo ontdekken we op een zeldzame winderige dag aan de mediterrane kust als de ninja echt de hele breedte van de weg nodig heeft bij een windvlaag van achter een bergtop. Tja, dat was te verwachten. Keerzijde is dat je er dus wel beter achter verschuilen kunt en je er theoretisch ook sneller mee zou moeten kunnen gaan. Op een circuitje als Mettet is het rechte stuk daar echter niet lang genoeg voor en is de maximumsnelheid puur afhankelijk van de grootte van het hart van z’n berijder wat bepaalt waar hij de ankers uitgooit voor de eerste bocht.

Kawasaki Z300 vs Ninja 300