Zoeken

Test: Maxxis SuperMaxx ST

Adrenaline

11 september 2015
Inhoudsopgave
Test: Maxxis SuperMaxx ST
Adrenaline
Streetwise
Conclusie

Maxxis SuperMaxx ST

"De SuperMaxx ST is een sport-toerband, geen circuitband. We zijn op het circuit omdat we hier een veilige omgeving hebben om foto's te maken. Houdt dat s.v.p. in gedachten", stelt Steve Cain, die de introductie van de SuperMaxx ST voor het Taiwanese merk organiseert. Hahahahahahahaha. Gevoel voor humor die gast. Bij de gemiddelde motorrijder stroomt het met adrenaline gevulde bloed na drie circuitbochten uit de hersenen naar een zeker lichaamsdeel en is de enige werkende communicatie die tussen de rechterhand en het wegdek... EMaxxis SuperMaxx STWalker 'The Stalker' was nauw betrokken bij de ontwikkeling van de SuperMaxx STn dat is met journalisten niet anders, al heeft het circuit van Ascari een paar bochten die niet met het oog op motorrijders gemaakt zijn: scherp, met hoogteverschil, verkanting èn een betonwand op de rand van het asfalt. We zijn ervoor gewaarschuwd, er staan gele vlaggen en pylonen, maar de fotografen hebben juist die bocht uitgekozen. En dus wordt zelfs daar gas gegeven...

Ascari

Gelukkig laat de nieuwe Maxxis SuperMaxx ST zich van de beste kant zien. Er staat een tamelijk gevarieerd gezelschap klaar, variërend van naked bikes als de Suzuki GSR 750 tot Superbike's als de KTM RC8 of de Suzuki GSX-R1000. En zelfs snelwegkanonnen als de Kawasaki ZZR1400 of de Suzuki Hayabusa staan paraat. Superbike-rijder Chris Walker, die nauw betrokken was bij de ontwikkeling van deze band, rijdt een rondje of drie voor om de juiste lijnen te laten zien en dan wordt het roedel opgewonden journalisten losgelaten op het prachtige circuit, dat een hoop interessante bochten kent. Zoals de Senna S, een lekkere ruime linkerbocht of Copse, een rechterbocht die verder doordraait dan je denkt. Gachot, een lastige hairpin, Brundle, een linkerbocht waar helden vol gas doorheen gaan. Sebring, een knik gevolgd door een scherpe rechterbocht, waar je in de knik van 200 km/uur terug moet remmen, terwijl je al schuin ligt. EMaxxis SuperMaxx STWat 'ie niet veel later op Ascari ook duidelijk te zien isn natuurlijk KZ1, de snelle bocht naar het rechte stuk bij start-finish. Ik start waar ik een paar maanden geleden op Spielberg ben geëindigd, met een GSX-R1000 waar ik me goed op thuis voelde. En ook op de SuperMaxx is het vertrouwen snel daar. In de Senna S en Copse heb ik al snel de Difi kneeslider aan de grond, waarbij het voelt alsof er nog veel meer grip is. In Brundle doe ik het gas toch even iets dicht, maar de GSX laat zich gemakkelijk inknikken en ik houd zat ruimte over. Volgende keer toch vol gas...? Sebring is geweldig. In eerste instantie valt mijn snelheid tegen, 120 op de klok... Tot ik me realiseer dat het een Britse fiets is. Het zijn mijlen... Dat maakt de stabiliteit van de SuperMaxx tijdens het remmen des te indrukwekkender.

Wendbaar

Nog indrukwekkender wordt het als ik overstap op de KTM RC8. Ik had er nog nooit op gereden, maar wat een geweldige fiets is dat. Stabiel, wendbaar, beresterk van onderuit en zo gemakkelijk om er hard op te gaan. Ook op de SuperMaxx ST. De stuurprecisie is eenvoudigweg perfect. Dat valt me zelfs mee met de wat bejaarde Hayabusa. Doet me altijd denken aan een bulldozer. Beresterk, maar wel een beetje zwaar. En toch met de zitpositie van een circuitfiets. En daar doet-ie het goed op de SuperMaxx ST. Stabiel, rustig, maar toch vrij goed te mikken en met een razendsnelle acceleratie. Ook stabiel bij het remmen in Sebring... niets op aan te merken. Maar wel een enorm verschil met de Suzuki GSX-S1000F en de Kawasaki Z1000, die ik uiteraard ook probeer. Wederom een goed gevoel over de grip, maar vooral een enorme wendbaarheid, waarbij de Suzuki me iets beter bevalt. Daar krijg ik in Senna, Copse en Gachot moeiteloos de knie aan het zwarte spul, lukt met bij de Z1000 net niet hoewel die wel iets sneller aanvoelt. Beide motoren hebben een hoog, breed stuur, waarmee je geweldige power over de wendbaarheid hebt. Al voel je bij beide motoren wel dat het rijwielgedeelte vooral bij de snelle Brundle-knik ietwat flex vertoont. De banden niet, die zorgen dat de verbinding tussen velg en asfalt stabiel en veilig verloopt. De motor zoekt niet, hij shimmyt niet, je voelt goed aan dat er nog grip is, wat wil je nog meer...

Maxxis SuperMaxx