Zoeken

Test: Suzuki GSX-R600 Yoshimura

On the road

2 mei 2005
Inhoudsopgave
Test: Suzuki GSX-R600 Yoshimura
Own the racetrack
On the road
Sound of Yoshi
Conclusie
Nakaarten
Technische gegevens

Suzuki GSX-R600

Zoek je wat meer de rust op en blijft het bij B-wegen, dan is het ook goed toeven op de GSX-R600. Om de beleving te behouden is het op toeren houden wel een devies en is wat vaker schakelen vereist. Een paar keer extra schakelen is geen straf; het schakelen gaat soepel en de versnellingen zijn gemakkelijk te vinden. Het blok loopt tevens erg soepel en reageert behoorlijk direct op het gas. Net zoals de motor zelf houdt het injectiesysteem toch van iets meer toeren aanhouden, bij laag in de toeren rijden wil de injectie soms nog wel eens merkbaar zijn, maar storend is dit niet te noemen. Verder is er op de injectie maar weinig aan te merken.

Het dashboard van deze 600 is hetzelfde als die van de 2004 GSX-R750 en 1000. De zwarte achtergrond en de toerenteller die veel verder doorloopt verraden dat je op de 600 zit. Ze is voor een supersport compleet; bij het gebruik op het circuit zou alleen het ontbreken van een laptimer een gemis zijn. Het dashboard is duidelijk afleesbaar: via een grote wijzerplaat wordt het aantal toeren weergegeven en naast een digitale snelheidsmeter zijn er twee tripmeters en vallen de totaal afgelegde kilometers en de tijd af te lezen. Een alarmlichtschakelaar heeft de plaats ingenomen van de lichtschakelaar, iets wat ook op een supersport geen overbodige luxe is.

Suzuki GSX-R600Op het dashboard is ook een witte schakelindicator te vinden. Naast dat je deze aan en uit kan zetten, is het ook mogelijk om hem zelf in te stellen. Dit is mogelijk vanaf 7000 toeren met 500 toeren per stap tot aan 15.500 toeren, waar ook het rode gebied begint. Instellen van de schakelindicator kan alleen bij het op contact zetten. Aan en uit zetten kan op ieder moment, maar bij opnieuw op contact zetten staat hij automatisch uit. Als hij ingeschakeld is, zie je een "bliksem" in het display staan. Misschien een overbodige vermelding, maar als je zoals ondergetekende toch eens op de schakelindicator wilt gaan rijden en je afvraagt waarom doet hij het nou niet terwijl je hem net op 14.000 toeren hebt ingesteld, is het gewoon omdat je hem vergeten bent aan te zetten na een tankstop...

Suzuki GSX-R600

Hit the road Jack
Op pad gaan met de GSX-R600 is goed mogelijk. In het kontje onder de duozit is de nodige ruimte aanwezig waarin bijvoorbeeld gemakkelijk een slot in op te bergen is. Naast het complete uitlaatsysteem van Yoshimura zijn er ook andere duostepjes / ophangbeugels gemonteerd. De tri-oval hangt hoger dan de originele uitlaat. Wel jammer is dat met het verdwijnen van de originele duostepjes ook de handige bagagehaakjes zijn verdwenen. Bij het originele systeem zitten deze wel bij de duostepjes. Om spullen achterop mee te nemen kan je wel de beugels gebruiken, maar zo'n haakje maakt het net iets gemakkelijker. Als we dan daar toch over bezig zijn...tuurlijk is het een supersport, waar het in de eerste plaats niet om bagagemogelijkheden gaat, maar als je dan toch eens op pad gaat is het fijn om te weten dat iets achterop binden geen probleem is. Zo'n kleinigheidje als dit was ook bijvoorbeeld op de 2004 GSX-R1000 aanwezig. Naast de bagagehaakjes aan de duostepjes waren in het plastic van de kentekenhouder haakjes verwerkt. Extra gewicht, in een segment waar het juist gaat om zo'n min mogelijk gewicht, brengen plastik haakjes amper met zich mee. Zonder kan ook, maar mét maakt het allemaal even wat gemakkelijker.

Met of zonder bagage: op pad is verder goed te doen. De kuip beschermt behoorlijk en er is voldoende ruimte om achter het ruitje weg te duiken. Zeker op wat hogere snelheden is dit iets wat je zou gaan doen. Ondanks de bescherming vangen de schouders redelijk wat wind. Ook de ruime zit maakt het mogelijk om goed achter het ruitje te duiken en wat meer uit de rijwind te gaan zitten. Tijdens het “wegduiken” blijf je zicht op je spiegels houden. Het zicht zelf in de spiegels wordt echter wel minder. Bij zo’n 9000 toeren en hoger wordt het zicht wazig door hoog-frequentie-trillingen. Deze zijn ook in stuur, stepjes en tank voelbaar. Hinderlijk zijn ze niet te noemen en bij een supersport verwacht je ze eigenlijk ook wel een beetje. Eigenlijk vielen ze meer op omdat ze niet hinderlijk waren en bijna niet opvielen. Iets wat vorig jaar niet zo was toen ondergetekende ook op een GSX-R600 heeft gereden. Die fijne trillingen in stuur resulteerden soms zelfs in tintelende handen. Een aangename verrassing dus dat ze nu niet aanwezig waren. Dit jaar waren er wel fijne trillingen aanwezig in de spiegels in het gebied tussen de 6000 en 7000 toeren. Wederom niet hinderlijk. Het viel voornamelijk op doordat dit net het toerengebied is wanneer je op de snelweg 120 km/u rijdt in de 6de versnelling.

Suzuki GSX-R600