Zoeken

Nader bekeken: Honda RC213V-S

80% Race, 20% Straat

14 juni 2015
Inhoudsopgave
Nader bekeken: Honda RC213V-S
Geknepen Racer met kenteken
80% Race, 20% Straat
Significante return

Honda RC213V-S

Tijdens de launch in Barcelona legde COO (Chief Operating Officer) van Honda Motor Japan Tetsuo Suzuki – voormalig president van HRC toen dit project in 2011 werd gestart, er nog eens extra de nadruk op dat het mechanische hart van de fiets inderdaad erg dicht bij de Marquez dubbel-wereldkampioenschap machine staat, met ongeveer 80% dezelfde onderdelen. DHonda RC213V-Se 20% aanpassingen omvatten een verlaagde compressieverhouding, het inwisselen van pneumatische klepbediening voor klepveren (zoals op de 2014 RCV1000R productieracer), stalen Brembo schijven in plaats van carbon, een conventionele versnellingsbak in plaats van de seamless shift en gesmede zuigers met drie zuigerveren in plaats van de twee veren van de racer. Honda claimt dat dit met het oog op emissie uit voorzorg is gedaan, iets waar Ducati zich niet druk om lijkt te maken met de nieuwe ‘twee-zuigerveer-zuiger’ Panigale R. Een van de minimale straat-benodigdheden die zijn toegevoegd is een separaat 2-1 uitlaatsysteem voor elke bank van cilinders, met elk een eigen katalysator en een uitlaatklep die waarschijnlijk om dezelfde reden is geïnstalleerd als Kawasaki met de fabrieks ZX-10R machine heeft gedaan, ter ondersteuning van de motorrem.

De 80% overeenkomst omvat volgens Honda het RC213V chassis en swingarm – hoewel de wielbasis wel met 30 mm is verlengd naar 1.465 mm op de straatfiets, evenals het carbon versterkt plastic plaatwerk met  titanium snelsluiters, Marchesini gesmede magnesium velgen met Bridgestone R10 rubber (de banden voor deze racer-met-knippers komen rechtstreeks voort uit de MotoGP betrokkenheid van de Japanse firma als hofleverancier), Brembo remklauwen en volledig instelbare Öhlins vering, met een gasgevulde TTX25 voorvork en TTX36 achtershock met Pro-Link linksysteem als in de racer. In het V4 999cc motorblok zijn naast de 81 x 48,5 dimensies en zandgegoten carters dezelfde titanium kleppen en drijfstangen toegepast, mHonda RC213V-S Honda RC213V-S
De knopjes zijn wel heel erg old-school.
Honda RC213V-S Honda RC213V-S
Onderhuids zit er dus wel Ram-Air. En ziet het er best vest uit...
et dezelfde dubbele injectoren – een boven de inlaatkelk, een aan de zijkant boven de vlinderklep – in het kwartet van 48 mm PGM-DSFI gasklephuizen.

De RC213V-S markeert een mijlpaal in Honda’s productontwikkeling als de eerste sportfiets waarbij gebruik van elektronische hulpmiddelen is gemaakt, iets wat het bedrijf al lange tijd weigert op de CBR1000RR Fireblade te introduceren. Het is ook de eerste Honda straatfiets die van RBW (Ride By Wire) gasklepaansturing is voorzien, en het geavanceerde ECU pakket omvat 5 verschillende rijmodi, 3-stage ‘power selector’ gasklepaansturing, 9-level tractiecontrole en 4-level Engine Brake Control, evenals een quickshifter - die helaas geen auto-blipper terugschakel functie heeft zoals door Marquez en Pedrosa ongetwijfeld in de MotoGP toegepast. Misschien dat dit straks alsnog wordt toegepast zodra de productie wordt opgestart, om deze MotoGP-afgeleide machine op z’n minst dezelfde dynamiek mee te geven als veel goedkopere straatlegale superbikes als de BMW S1000RR en Ducati 1299 Panigale.

Honda RC213V-S