Zoeken

Nader bekeken: Honda RC213V-S

Geknepen Racer met kenteken

14 juni 2015
Inhoudsopgave
Nader bekeken: Honda RC213V-S
Geknepen Racer met kenteken
80% Race, 20% Straat
Significante return

Honda RC213V-S

Verkrijgbaar in zowel niet gespoten carbon evenals Honda’s historische Freddie Spencer-era rood/wit/blauw kleurstelling uit de beginperiode van HRC in 1982, zal de  productie van de fiets eind september worden opgestart, met eerste leveringen gepland voor oktober. Op voorhand neergezet als een hoog-geprijsd item zal de RC213V-S uitsluitend worden verkocht – en aan de huidige homologatie-eisen voor straatgebruik voldoen – in Japan, de Verenigde Staten, Australië en Europa. De Duitse prijs van de fiets is € 188.000, inclusief 19% BTW – wat neerkomt op een prijs van € 158.000 ex BTW voor de rHonda RC213V-S Honda RC213V-S
Oogt als de uitlaaat van de racer, maar wel gedempt voor straatniveau. 
Honda RC213V-S Honda RC213V-S
Oh ja, 't is ook wel handig als 'ie spiegels en knipperlichten heeft
Honda RC213V-S Honda RC213V-S
Handig, een koplamp plaatsen in wat eigenlijk de luchtinlaat is. Op de kroonplaat wordt het serienummer gegraveerd.
Honda RC213V-S Honda RC213V-S
Bling uit huize Öhlins en Brembo mocht natuurlijk niet ontbreken.
est van Europa (waarmee de prijs in Nederland zo rond de € 225.000 zal liggen). In de US ligt de prijs zonder belastingen op $ 184.000, in Australië AUD 244.000 inclusief belasting en ¥21.,9 miljoen in Japan. Honda zal hiervoor pas orders gaan accepteren vanaf middernacht CET 13 juli, via de speciale website www.rc213v-s.com, met een optionele ‘alleen voor circuitgebruik’ Sport Kit leverbaar voor nog eens extra € 12.000 inclusief BTW. Deze kit is echter niet leverbaar in de Verenigde Staten, waar het vermogen van de fiets nog eens extreem is gereduceerd in vergelijking met de andere drie regio’s.

Vergeleken met de ‘meer dan 235 pk’ die Marquez’ wereldkampioenschaps-machine volgens Honda levert, moet de standaard RC213V-S 16 kleps V4 motor met tandwiel aangedreven nokkenassen goed zijn voor een vermogen van 157 pk bij 11.000 toeren in straatlegale vorm, waarbij het blok een compressieverhouding van 13:1 heeft, van een Euro-3 geschikt katalysator uitlaatsysteem met volledige demping is voorzien en een maximum toerental van 12.000 toeren heeft. Dat is niet bepaald indrukwekkend, maar met de Sport Kit gemonteerd wordt het een heel ander verhaal. De kit bestaat onder andere uit een 4,8 kilo lichter titanium raceuitlaat zonder kat, een nieuwe carbon kuip met Ram Air ducts in plaats van de LED koplamp en een race-elektronica pakket met een 14.000 toeren begrenzer en een 35% sterker vermogen van 212 pk @ 13.000 toeren per minuut. In totaal is de fiets dan 10 kilo lichter dan de standaard versie, ofwel 160 kilo droog, wat geeneens meer zo ver verwijderd is van de 158 rijklaar met zoveel benzine in de tank als nog strikt vereist is als een wedstrijd is uitgereden. Ook het koppel is met de Sport Kit vergroot van 102 Nm @ 10.500 toeren naar 118 Nm bij hetzelfde toerental.

Honda RC213V-S

De units die voor de Verenigde Staten zijn bedoeld zullen echter sterk geknepen zijn, de begrenzer is daar op 9.400 toeren gezet waardoor het vermogen tot 101 pk is teruggebracht, met een koppel van slechts 90 Nm bij 8.000 toeren. De reden hiervoor is het gebrek aan ruimte in de compacte racer-met-verlichting voor een fors uitlaatsysteem dat nodig is om aan de strenge Amerikaanse geluidsrestricties te voldoen. De enige manier om dat te doen was simpelweg het maximum toerental te verlagen, net als Kawasaki enkele jaren geleden met de ZX-10R moest doen. Kijk niet raar op als veel Amerikaanse kopers hun machines bij hun oma’s in London, Berlijn of Sidney laten afleveren, wHonda RC213V-Saarna ze de machines telkens voor onderhoud terug zullen moeten sturen, omdat Honda slechts een handjevol dealers heeft toegewezen – drie op dit moment in Europa – die over het noodzakelijke speciale gereedschap en elektronische diagnose apparatuur beschikken om aan de machines te kunnen werken.

Met elke fiets van een eigen individuele nummer voorzien heeft Honda geen maximum productieaantal bepaald, behalve dat de productie op 31 december 2016 zal worden gestaakt. In 2017 gaat de Euro 4 norm voor nieuwe motorfietsen in Europa van kracht, waaraan de RC213V-S niet kan voldoen. Dit houdt in dat wanneer Honda’s doelstelling wordt bereikt één motorfiets per dag te produceren in een speciale werkplaats in haar Kumanoto fabriek op het eiland Kyushu waar de fietsen met de hand worden gebouwd, een maximum productieaantal van ongeveer 400 fietsen in 15 maanden kunnen worden gebouwd op basis van een zesdaagse werkweek zoals deze gebruikelijk is in Japan.

Honda RC213V-S